24 Temmuz 2014 Perşembe

5746 sayılı Araştırma Ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun

Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; Ar-Ge ve yenilik yoluyla ülke ekonomisinin uluslararası düzeyde rekabet edebilir bir yapıya kavuşturulması için teknolojik bilgi üretilmesini, üründe ve üretim süreçlerinde yenilik yapılmasını, ürün kalitesi ve standardının yükseltilmesini, verimliliğin artırılmasını, üretim maliyetlerinin düşürülmesini, teknolojik bilginin ticarileştirilmesini, rekabet öncesi işbirliklerinin geliştirilmesini, teknoloji yoğun üretim, girişimcilik ve bu alanlara yönelik yatırımlar ile Ar-Ge’ye ve yeniliğe yönelik doğrudan yabancı sermaye yatırımlarının ülkeye girişinin hızlandırılmasını, Ar-Ge personeli ve nitelikli işgücü istihdamının artırılmasını desteklemek ve teşvik etmektir.
(2) Bu Kanun; Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı tarafından 12/4/1990 tarihli ve 3624 sayılı Kanuna göre oluşturulan teknoloji merkezleri (teknoloji merkezi işletmeleri) ile Türkiye’deki Ar-Ge merkezleri, Ar-Ge projeleri ve rekabet öncesi işbirliği projeleri ve teknogirişim sermayesine ilişkin destek ve teşvikleri kapsar.
Tanımlar
MADDE 2 – (1) Bu Kanunun uygulamasında;
a) Araştırma ve geliştirme faaliyeti (Ar-Ge): Araştırma ve geliştirme, kültür, insan ve toplumun bilgisinden oluşan bilgi dağarcığının artırılması ve bunun yeni süreç, sistem ve uygulamalar tasarlamak üzere kullanılması için sistematik bir temelde yürütülen yaratıcı çalışmaları, çevre uyumlu ürün tasarımı veya yazılım faaliyetleri ile alanında bilimsel ve teknolojik gelişme sağlayan, bilimsel ve teknolojik bir belirsizliğe odaklanan, çıktıları özgün, deneysel, bilimsel ve teknik içerik taşıyan faaliyetleri,
b) Yenilik: Sosyal ve ekonomik ihtiyaçlara cevap verebilen, mevcut pazarlara başarıyla sunulabilecek ya da yeni pazarlar yaratabilecek; yeni bir ürün, hizmet, uygulama, yöntem veya iş modeli fikri ile oluşturulan süreçleri ve süreçlerin neticelerini,
c) Ar-Ge merkezi: Dar mükellef kurumların Türkiye’deki işyerleri dahil, kanuni veya iş merkezi Türkiye’de bulunan sermaye şirketlerinin; organizasyon yapısı içinde ayrı bir birim şeklinde örgütlenmiş, münhasıran yurtiçinde araştırma ve geliştirme faaliyetlerinde bulunan ve en az elli tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam eden, yeterli Ar-Ge birikimi ve yeteneği olan birimleri,
ç) Ar-Ge projesi: Amacı, kapsamı, genel ve teknik tanımı, süresi, bütçesi, özel şartları, diğer kurum, kuruluş, gerçek ve tüzel kişilerce sağlanacak aynî ve/veya nakdî destek tutarları, sonuçta doğacak fikri mülkiyet haklarının paylaşım esasları tespit edilmiş ve Ar-Ge faaliyetlerinin her safhasını belirleyecek mahiyette ve bilimsel esaslar çerçevesinde hazırlanan projeyi,
d) Rekabet öncesi işbirliği projeleri: Birden fazla kuruluşun; ölçek ekonomisinden yararlanmak suretiyle yeni süreç, sistem ve uygulamalar tasarlayarak verimliliği artırmak ve mevcut duruma göre daha yüksek katma değer sağlamak üzere, rekabet öncesinde ortak parça veya sistem geliştirmek ya da platform kurabilmek amacıyla yürütecekleri, Ar-Ge faaliyetlerine yönelik olarak yapılan ve fizibiliteye dayanan işbirliği anlaşması kapsamında, bilimsel ve teknolojik niteliği olan projeleri,
e) Teknogirişim sermayesi: Örgün öğrenim veren üniversitelerin herhangi bir lisans programından bir yıl içinde
mezun olabilecek durumdaki öğrenci, yüksek lisans veya doktora öğrencisi ya da lisans, yüksek lisans veya doktora derecelerinden birini ön başvuru tarihinden en çok beş yıl önce almış kişilerin, teknoloji ve yenilik odaklı iş fikirlerini, desteği veren merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri tarafından desteklenmesi uygun bulunan bir iş planı çerçevesinde, katma değer ve nitelikli istihdam yaratma potansiyeli yüksek teşebbüslere dönüştürebilmelerini teşvik etmek için yapılan sermaye desteğini,
f) Ar-Ge personeli: Ar-Ge faaliyetlerinde doğrudan görevli araştırmacı ve teknisyenleri;
1) Araştırmacı: Ar-Ge faaliyetleri ile yenilik tanımı kapsamındaki projelerde, yeni bilgi, ürün, süreç, yöntem ve
sistemlerin tasarım veya oluşturulması ve ilgili projelerin yönetilmesi süreçlerinde yer alan en az lisans mezunu uzmanları,
2) Teknisyen: Mühendislik, fen ve sağlık bilimleri alanlarında yüksek öğrenim görmüş ya da meslek lisesi veya
meslek yüksek okullarının teknik fen ve sağlık bölümlerinden mezun, teknik bilgi ve deneyim sahibi kişileri,
g) Destek personeli: Ar-Ge faaliyetlerine katılan veya bu faaliyetlerle doğrudan ilişkili yönetici, teknik eleman,
laborant, sekreter, işçi ve benzeri personeli,
ğ) (Ek: 16/6/2009-5904/27 md.) Kamu personeli: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve

Kontrol
Kanununun eki (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan kamu idarelerinde, il özel idareleri ve belediyeler ile bunlara bağlı kuruluşlarda, üyelerinin tamamı köylerden oluşan birlikler dışındaki mahalli idare birliklerinde, döner sermayeli kuruluşlarda, kanunla kurulan fonlarda, kefalet sandıklarında, kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları ile 5018 sayılı Kanun kapsamı dışındaki özel bütçeli kamu idarelerinde çalışan memurlar ile diğer kamu görevlilerini ve diğer personeli (Bu kamu görevlilerinin ilgili mevzuat kapsamında sahip oldukları özlük haklarına sahip olmayanlardan geçici olarak ve proje süresiyle sınırlı olarak istihdam edilenler bu Kanun uygulamasında kamu personeli sayılmaz.), (1)

h) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunu, (1)
ifade eder.
İndirim, istisna, destek ve teşvik unsurları (2)
MADDE 3 – (1) Ar-Ge indirimi: Teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve
kuruluşları ile kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca desteklenen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, rekabet öncesi işbirliği projelerinde ve teknogirişim sermaye desteklerinden yararlananlarca gerçekleştirilen Ar-Ge ve yenilik harcamalarının tamamı ile 500 ve üzerinde tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam eden Ar-Ge merkezlerinde ayrıca o yıl yapılan Ar-Ge ve yenilik harcamasının bir önceki yıla göre artışının yarısı, 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 10 uncu maddesine göre kurum
kazancının ve 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 89 uncu maddesi uyarınca ticari kazancın tespitinde indirim konusu yapılır. Ayrıca bu harcamalar, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununa göre aktifleştirilmek suretiyle amortisman yoluyla itfa edilir, bir iktisadi kıymet oluşmaması halinde ise doğrudan gider yazılır. Kazancın yetersiz olması nedeniyle ilgili hesap döneminde indirim konusu yapılamayan tutar, sonraki hesap dönemlerine devredilir. Devredilen tutarlar, takip eden yıllarda 213 sayılı Kanuna göre her yıl belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak dikkate alınır.
––––––––––––––
(1) 16/6/2009 tarihli ve 5904 sayılı Kanunun 27 nci maddesiyle; bu Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasına (g) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve mevcut (ğ) bendi (h) bendi olarak teselsül ettirilmiştir.Bu madde hükmü 3/7/2009 tarihini izleyen aybaşında yürürlüğe girecektir.
(2) 16/6/2009 tarihli ve 5904 sayılı Kanunun 28 inci maddesiyle; bu maddenin birinci fıkrasının ilk cümlesinde, ikinci, üçüncü ve yedinci fıkralarında yer alan “kanunla kurulan vakıflar” ibareleri, “kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakıflar” şeklinde değiştirilmiş ve metne işlenmiştir. Bu madde hükmü 3/7/2009 tarihini izleyen aybaşında yürürlüğe girecektir.
(2) Gelir vergisi stopajı teşviki: Kamu personeli hariç olmak üzere teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge
merkezlerinde, kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde ve rekabet öncesi işbirliği projelerinde çalışan Ar-Ge ve destek personelinin; bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretlerinin doktoralı olanlar için yüzde doksanı, diğerleri için yüzde sekseni gelir vergisinden müstesnadır.
(3) Sigorta primi desteği: Kamu personeli hariç olmak üzere teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik projeleri ile rekabet öncesi işbirliği projelerinde ve teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde çalışan Ar-Ge ve destek personeli ile 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununun geçici 2 nci maddesi uyarınca ücreti gelir vergisinden istisna olan personelin; bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretleri üzerinden hesaplanan sigorta primi işveren hissesinin yarısı, her bir çalışan için beş yıl süreyle Maliye Bakanlığı bütçesine konulacak ödenekten karşılanır.
(4) Damga vergisi istisnası: Bu Kanun kapsamındaki her türlü Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile ilgili olarak
düzenlenen kağıtlardan damga vergisi alınmaz.
(5) Teknogirişim sermayesi desteği: Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri tarafından bu Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendindeki koşulları taşıyanlara bir defaya mahsus olmak üzere teminat alınmaksızın 100.000 Yeni Türk Lirasına kadar teknogirişim sermayesi desteği hibe olarak verilir. Bu fıkra uyarınca yılı bütçesinde Ar-Ge projelerinin desteklenmesi amacıyla ödeneği bulunan merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin tümü tarafından yapılan ödemelerin toplamı, her takvim yılı için 50.000.000 Türk Lirasını geçemez. Bu tutarlar, takip eden yıllarda 213 sayılı Kanuna göre her yıl belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır. (1)
(6) Rekabet öncesi işbirliği projelerinde işbirliğini oluşturan kuruluşların bu işbirliğine yaptıkları katkılar, işbirliği protokolünde belirlenen kuruluşlardan biri adına açılacak özel bir hesapta izlenir. Özel hesaba aktarılan bu tutarlar, harcamanın yapıldığı dönemde katkı sağlayan kuruluşların Ar-Ge harcaması olarak kabul edilir ve proje dışında başka bir amaç için kullanılamaz. Proje hesabında toplanan tutarlar, proje özel hesabı açan kuruluşun kazancının tespitinde gelir olarak dikkate alınmaz.
(7) Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinde bulunanların; kamu kurum ve kuruluşları, kanunla kurulan veya teknoloji
geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakıflar ile uluslararası fonlardan aldıkları destekler özel bir fon hesabında tutulur. Bu fon, 193 sayılı Kanun ve 5520 sayılı Kanuna göre vergiye tabi kazancın ve ilgili yılda yapılan Ar-Ge harcaması tutarının tespitinde dikkate alınmaz. Bu fonun, elde edildiği hesap dönemini izleyen beş yıl içinde sermayeye ilâve dışında herhangi bir şekilde başka bir hesaba nakledilmesi veya işletmeden çekilmesi halinde, zamanında tahakkuk ettirilmeyen vergiler ziyaa uğratılmış sayılır.
––––––––––––
(1) 29/3/2011 tarihli ve 6215 sayılı Kanunun 5 inci maddesiyle, bu fıkrada yer alan “10.000.000 Yeni Türk Lirasını” ibaresi “50.000.000
Türk Lirasını” şeklinde değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.

Uygulama ve denetim esasları(1)
MADDE 4 – (1) Bu Kanun kapsamındaki destek ve teşvik unsurlarından yararlananların bu Kanunda öngörülen şartları taşıdıklarına ilişkin tespitler en geç iki yıllık süreler itibarıyla yapılır.
(2) Bu Kanunun 3 üncü maddesinde belirtilen gelir vergisi stopajı ve sigorta primi işveren hissesine ilişkin
teşviklerden yararlanacak olan destek personelinin tam zaman eşdeğeri sayısı, toplam tam zamanlı Ar-Ge personeli sayısının yüzde onunu geçemez.
(3) Asgari Ar-Ge personeli sayısının hesabında fiilen ve tam zamanlı olarak çalışan personelin üçer aylık dönemler itibarıyla ortalaması esas alınır.
(4) Bu Kanunda öngörülen şartların ihlali veya teşvik ve destek unsurlarının amacı dışında kullanılması halinde,
zamanında tahakkuk ettirilmemiş vergiler yönünden vergi ziyaı doğmuş sayılır. Sağlanan vergi dışı destekler ise 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre ve gecikme zammı uygulanmak suretiyle tahsil edilir.
(5) Bu Kanun kapsamındaki indirim, istisna, destek ve teşviklerden yararlananlar; 193 sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının (9) numaralı bendi, 5520 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ve 29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun aynı mahiyetteki hükümlerinden ayrıca yararlanamazlar.
(6) (Ek: 6/2/2014-6518/101 md.) Bu Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan elli tam zaman eş değer Ar-Ge personeli sayısını otuza kadar indirmeye, kanuni seviyesine kadar artırmaya veya sektörler itibarıyla belirlenen sınırlar dâhilinde farklılaştırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
(7) Bu Kanunun uygulamasına ve denetimine ilişkin usul ve esaslar, TÜBİTAK’ın görüşü alınmak suretiyle Maliye Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından birlikte çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.(1)
Değiştirilen hükümler
MADDE 5 – (1) 193 sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının (9) numaralı bendi ile 5520 sayılı
Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan "araştırma ve geliştirme harcamaları tutarının % 40’ı oranında" ibareleri "araştırma ve geliştirme harcamaları tutarının %100’ü oranında" şeklinde değiştirilmiştir.
Yürürlük
MADDE 6 – (1) Bu Kanun 31/12/2023 tarihine kadar uygulanmak üzere, yayımını takip eden ay başında yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 7 – (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
______________
(1) 6/2/2014 tarihli ve 6518 sayılı Kanunun 101 inci maddesiyle bu maddeye beşinci fıkrasından sonra gelmek üzere altıncı fıkra eklenmiş, takip eden fıkra buna göre teselsül ettirilmiştir.

5746 SAYILI KANUNA EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN
MEVZUATIN VEYA ANAYASA MAHKEMESİ TARAFINDAN İPTAL EDİLEN HÜKÜMLERİN
YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHİNİ
GÖSTERİR LİSTE
Değiştiren
Kanunun/KHK’nin/
İptal Eden Anayasa
Mahkemesi
Kararının
Numarası
5746 sayılı Kanunun değişen veya iptal
edilen maddeleri
Yürürlüğe Giriş
Tarihi
5904 2 ve 3
3/7/2009 tarihini izleyen
aybaşında
6215 3 12/4/2013
6518 4 19/2/2014

30 AR-GE Personeli Çalıştırana Bakanlıktan AR-GE Merkezi Belgesi

5746 sayılı Kanun kapsamında Ar-Ge Merkezi Belgesi almak isteyen firmalarımıza müjdeli haber: Daha önce Ar-Ge Merkezi Belgesi almak için en az 50 Ar-Ge personeli çalıştırma zorunluluğu, bugün yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararıyla 30’a düşürülmüş ve artık kendi firmasında Ar-Ge merkezi kurup en az 30 Ar-Ge personeli çalıştıran firmalarımıza da Bakanlığımız tarafından Ar-Ge Merkezi Belgesi verilerek 5746 sayılı Kanun’un sağladığı bütün destek ve vergisel muafiyetlerden yararlanma imkanı sağlanmıştır.
Bakanlar Kurulu Kararı:

18 Haziran 2014  ÇARŞAMBA
Resmî Gazete
Sayı : 29034
BAKANLAR KURULU KARARI
Karar Sayısı : 2014/6400
5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında Ar-Ge merkezlerinde istihdam edilebilecek Ar-Ge personeli sayısının tespitine dair ekli Kararın yürürlüğe konulması; Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının 6/5/2014 tarihli ve 3103 sayılı yazısı üzerine, anılan Kanunun 4 üncü maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 21/5/2014 tarihinde kararlaştırılmıştır.

                                                                                                                                                                                                                               Abdullah GÜL
                                                                                                                                                                                                                         CUMHURBAŞKANI
    Recep Tayyip ERDOĞAN
                    Başbakan
                     B. ARINÇ                                                   A. BABACAN                                        B. ATALAY                                             E. İŞLER
          Başbakan Yardımcısı                                  Başbakan Yardımcısı                         Başbakan Yardımcısı                         Başbakan Yardımcısı
                   B. BOZDAĞ                                                     A. İSLAM                                               Ö. ÇELİK                                                  F. IŞIK
                 Adalet Bakanı                             Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı          Avrupa Birliği Bakanı V.         Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı
                      F. ÇELİK                                                     İ. GÜLLÜCE                                           T. YILDIZ                                          N. ZEYBEKCİ
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı           Çevre ve Şehircilik Bakanı                      Dışişleri Bakanı V.                                Ekonomi Bakanı
                     T. YILDIZ                                                      A. Ç. KILIÇ                                           M. M. EKER                                           H. YAZICI
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı                   Gençlik ve Spor Bakanı          Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı       Gümrük ve Ticaret Bakanı
                       E. ALA                                                        C. YILMAZ                                             Ö. ÇELİK                                             M. ŞİMŞEK
                 İçişleri Bakanı                                             Kalkınma Bakanı                          Kültür ve Turizm Bakanı                            Maliye Bakanı
                                             N. AVCI                                                    İ. YILMAZ                                                 V. EROĞLU
                                  Millî Eğitim Bakanı                              Millî Savunma Bakanı                          Orman ve Su İşleri Bakanı
                                                        M. MÜEZZİNOĞLU                                                    F. IŞIK
                                                               Sağlık Bakanı                    Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı V.

21/5/2014 TARİHLİ VE 2014/6400 SAYILI
KARARNAMENİN EKİ
KARAR
MADDE 1 (1) 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında, Ar-Ge merkezlerinde istihdam edilebilecek en az tam zaman eş değer Ar-Ge personeli sayısı otuz olarak belirlenmiştir.
MADDE 2 (1) Bu Karar yayımını takip eden ay başında yürürlüğe girer.
MADDE 3 (1) Bu Karar hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

23 Temmuz 2014 Çarşamba

http://www.egirisimci.gov.tr/ ticaret mi hobi mi test edin

KAYIT YAPTIRMALISINIZ!
İnternet üzerinden ticaret yaptığınız için vergi kanunlarına göre vergi dairesine kayıt yaptırmanız gerekmektedir.
Mükellef Kaydı Nasıl Yapılır?
İki tür mükellef kaydı yaptırılabilir:
a.   Gerçek kişi mükellef kaydı;
Şahıs olarak işletmenizi çalıştırıyorsanız "gerçek kişi mükellefiyet kaydı" yaptırmalısınız.
Bunun için;
1. Bir işyeriniz varsa bu işyerinizin adresinin bağlı bulunduğu,
2. Bir işyeriniz yok ancak işlerinizi ikametgâhınızdan sürdürüyorsanız ikametgâhınızın bağlı olduğu, vergi dairesine işe başlama bildirimi ve nüfus cüzdanınız ile şahsen başvurmanız yeterlidir.
b.   Tüzel kişi mükellefiyet kaydı
Şirket olarak işletmenizi çalıştırıyorsanız "tüzel kişi mükellefiyet kaydı" yaptırmalısınız.
Şirketinizin kuruluş aşamasında, bağlı bulunduğunuz ticaret sicil müdürlüğü ilgili vergi dairesine işe başladığınızı bildirecek ve buna bağlı olarak mükellefiyet kaydınız yapılacaktır.
Adresinizin hangi vergi dairesinin yetki alanına girdiğini buraya tıklayarak öğrenebilirsiniz.

http://www.vergibilir.gov.tr çocuklar için muhteşem bir eğlence bilgi beceri sayfası

http://www.vergibilir.gov.tr

Kurumlar Vergisi Faal Mükellef Sayılarının İllere Göre Dağılımı

TABLO : 10    KURUMLAR  VERGİSİ  FAAL MÜKELLEF SAYILARININ  İLLERE GÖRE DAĞILIMI
                 
İL KODU İLLER ARALIK-2013 OCAK-2014 ŞUBAT-2014 MART-2014 NİSAN-2014 MAYIS-2014 HAZİRAN-2014
01 ADANA 12.509 12.463 12.439 12.447 12.458 12.452 12.473
02 ADIYAMAN  2.062 2.072 2.080 2.094 2.095 2.082 2.077
03 AFYON 3.699 3.686 3.693 3.697 3.696 3.691 3.713
04 AĞRI  1.302 1.294 1.293 1.294 1.292 1.290 1.284
05 AMASYA  1.502 1.510 1.509 1.515 1.512 1.513 1.520
06 ANKARA 73.681 73.544 73.688 73.836 74.033 74.255 74.413
07 ANTALYA  26.055 25.935 25.894 25.766 25.767 25.858 25.863
08 ARTVİN  912 915 911 914 910 906 907
09 AYDIN 6.662 6.623 6.612 6.609 6.612 6.642 6.638
10 BALIKESİR 5.250 5.239 5.226 5.230 5.225 5.217 5.214
11 BİLECİK  974 965 964 967 967 966 962
12 BİNGÖL 1.161 1.174 1.171 1.175 1.182 1.186 1.193
13 BİTLİS 1.073 1.066 1.067 1.080 1.080 1.072 1.072
14 BOLU 1.864 1.866 1.872 1.865 1.863 1.869 1.874
15 BURDUR 1.642 1.659 1.677 1.680 1.686 1.683 1.686
16 BURSA 23.760 23.657 23.645 23.680 23.733 23.803 23.795
17 ÇANAKKALE 3.029 3.030 3.024 3.003 2.986 3.002 3.003
18 ÇANKIRI 637 635 640 644 646 640 643
19 ÇORUM 2.137 2.160 2.146 2.148 2.150 2.162 2.162
20 DENİZLİ 6.599 6.538 6.555 6.608 6.622 6.615 6.619
21 DİYARBAKIR 6.894 6.942 6.971 6.991 7.030 7.045 7.077
22 EDİRNE 2.260 2.242 2.246 2.247 2.255 2.258 2.255
23 ELAZIĞ 2.930 2.932 2.932 2.945 2.947 2.957 2.959
24 ERZİNCAN 891 893 898 892 893 894 896
25 ERZURUM 2.784 2.772 2.760 2.763 2.759 2.761 2.760
26 ESKİŞEHİR 5.560 5.566 5.550 5.567 5.573 5.575 5.581
27 GAZİANTEP 9.685 9.782 9.873 9.945 10.016 10.111 10.161
28 GİRESUN 1.856 1.852 1.845 1.842 1.840 1.832 1.837
29 GÜMÜŞHANE 464 463 462 467 467 468 470
30 HAKKARİ 736 754 755 754 756 758 753
31 HATAY 7.800 7.803 7.823 7.839 7.866 7.905 7.932
32 ISPARTA 2.452 2.457 2.461 2.469 2.474 2.475 2.487
33 İÇEL 11.599 11.565 11.616 11.676 11.687 11.706 11.682
34 İSTANBUL 242.448 242.997 243.685 244.588 245.728 246.927 246.993
35 İZMİR 44.531 44.353 44.334 44.320 44.345 44.174 43.974
36 KARS 760 749 729 719 717 713 715
37 KASTAMONU 1.376 1.373 1.371 1.373 1.372 1.376 1.382
38 KAYSERİ 8.463 8.478 8.514 8.560 8.609 8.648 8.672
39 KIRKLARELİ 1.749 1.754 1.756 1.759 1.763 1.768 1.775
40 KIRŞEHİR 907 908 906 905 907 912 910
41 KOCAELİ 15.405 15.451 15.493 15.585 15.641 15.723 15.770
42 KONYA 14.375 14.384 14.390 14.437 14.512 14.533 14.544
43 KÜTAHYA 2.436 2.433 2.426 2.421 2.410 2.403 2.393
44 MALATYA 3.348 3.351 3.351 3.357 3.362 3.356 3.357
45 MANİSA 5.521 5.525 5.532 5.558 5.572 5.561 5.561
46 KAHRAMANMARAŞ 3.588 3.580 3.598 3.607 3.607 3.629 3.628
47 MARDİN 3.643 3.663 3.693 3.729 3.737 3.753 3.771
48 MUĞLA 10.256 10.160 10.120 10.130 10.120 10.102 10.076
49 MUŞ 1.109 1.115 1.122 1.134 1.140 1.151 1.155
50 NEVŞEHİR 2.037 2.065 2.079 2.098 2.102 2.105 2.109
51 NİĞDE 1.246 1.226 1.227 1.230 1.234 1.243 1.248
52 ORDU 2.553 2.546 2.568 2.580 2.574 2.579 2.575
53 RİZE 1.847 1.850 1.844 1.853 1.848 1.854 1.852
54 SAKARYA 5.553 5.568 5.588 5.617 5.625 5.633 5.639
55 SAMSUN 5.456 5.477 5.479 5.479 5.480 5.491 5.491
56 SİİRT 677 685 689 695 703 704 707
57 SİNOP 796 797 791 792 789 787 789
58 SİVAS 2.698 2.702 2.706 2.709 2.716 2.704 2.712
59 TEKİRDAĞ 6.150 6.176 6.202 6.243 6.221 6.235 6.232
60 TOKAT 1.952 1.950 1.948 1.945 1.947 1.944 1.943
61 TRABZON 4.222 4.229 4.219 4.231 4.241 4.249 4.246
62 TUNCELİ 254 259 262 260 260 261 264
63 ŞANLIURFA 6.138 6.184 6.206 6.256 6.304 6.339 6.375
64 UŞAK 1.692 1.691 1.696 1.696 1.704 1.714 1.718
65 VAN 3.782 3.794 3.815 3.840 3.854 3.878 3.896
66 YOZGAT 1.738 1.734 1.736 1.729 1.731 1.730 1.731
67 ZONGULDAK 2.673 2.669 2.656 2.647 2.651 2.651 2.643
68 AKSARAY 2.103 2.108 2.099 2.107 2.111 2.123 2.126
69 BAYBURT 276 273 268 255 254 252 251
70 KARAMAN 1.189 1.197 1.213 1.220 1.226 1.236 1.236
71 KIRIKKALE 1.250 1.242 1.243 1.247 1.243 1.250 1.250
72 BATMAN 2.237 2.251 2.259 2.271 2.277 2.300 2.279
73 ŞIRNAK 2.272 2.261 2.249 2.211 2.218 2.232 2.244
74 BARTIN 665 661 659 660 664 663 659
75 ARDAHAN 221 214 214 217 218 216 219
76 IĞDIR 809 814 819 823 829 833 836
77 YALOVA 1.842 1.831 1.828 1.826 1.821 1.834 1.844
78 KARABÜK 1.200 1.195 1.182 1.185 1.192 1.199 1.199
79 KİLİS 396 400 402 404 406 415 417
80 OSMANİYE 1.778 1.780 1.777 1.776 1.779 1.786 1.782
81 DÜZCE  2.187 2.184 2.188 2.174 2.179 2.162 2.161
  TOPLAM 662.225 662.341 663.429 665.107 667.021 668.980 669.310
 
 
KAYNAK : GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI  UYGULAMA ve VERİ YÖNETİMİ DAİRE BAŞKANLIĞI(I)