25 Eylül 2014 Perşembe

İhracata Yeni Destek

İhracat özellikle cari açığın sıkça konuşulduğu şu günlerde daha da önemli hale geldi. Ekonomi Bakanlığı uzun süredir ihracatı artırmak için yasal hamleler yapıyor. Özellikle yurtdışı pazar araştırması, pazara giriş, yurtdışı tanıtım ve e-ticaret konusunda bakanlığın çok çeşitli destekleri var. 

Bildiğiniz üzere söz konusu desteklere ilişkin olarak 21.03.2011 tarih ve 27881 sayılı Resmi Gazetede “2011/1 sayılı Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği Hakkında Tebliği” yayımlanmıştı. Bu tebliğ ile Türkiyede sınai ve/veya ticari faaliyette bulunan şirketler, döviz kazandırıcı hizmet veya faaliyetlerle iştigal eden şirketler ile işbirliği kuruluşları ve organizatör kuruluşların pazar araştırması ve pazara giriş faaliyetlerine ilişkin giderlerinin Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu›ndan (DFİF) karşılanmasına dair esaslar belirlenmişti. 


Konuya ilişkin son olarak 2014/8 “Pazara Giriş Belgelerinin Desteklenmesine İlişkin Karar”, 04.09.2014 tarih ve 29109 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi. 

Söz konusu karar ile şirketler tarafından çevre, kalite ve insan sağlığına yönelik teknik mevzuata uyum sağlanabilmesini teminen akredite edilmiş kurum ve/veya kuruluşlardan alınacak kalite, çevre bilgileri ile insan can, mal emniyeti ve güvenliğini gösterir işaretler ile tarım ürünlerine ilişkin laboratuar analizleri ve belgelendirme işlemleriyle ilgili harcamaların belirli bir bölümünün Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonundan karşılanması amaçlanmıştır. 
Burada bahsi geçen pazara giriş belgesi, bir ülke pazarına girişte zorunlu olarak aranan veya pazara girişte avantaj sağlayan belge/sertifika ve/veya test/analiz raporlarını ifade etmektedir. 
Destekten sadece şirketler yararlanabilecektir. Buradaki şirket tabiri, Türk Ticaret Kanununun 124. maddesinde belirtilen kolektif, komandit, anonim, limited ve kooperatif şirketleri ifade etmektedir. 
Bu kapsamda; şirketlerin, pazara giriş belgelerine ilişkin giderleri yüzde 50 oranında ve belge başına en fazla 25 bin ABD dolarına kadar desteklenecektir. Şirket başına en fazla yıllık 250 bin ABD doları verilecektir. 

Ayrıca şirketlerin pazara giriş belgelerine ilişkin harcamaları, bu harcamaların en az yüzde 51 ortaklık payına sahip olduğu organik bağı bulunan şirketler üzerinden gerçekleştirilmesi durumunda da destek kapsamında değerlendirilecektir. 

Yine bu karar kapsamındaki destek ödemesinden yararlanacak olan şirketler, gerçekleştirdikleri giderlere ilişkin harcama belgeleri ile uygulama usul ve esaslarında belirtilen diğer belgelerin, kalite, çevre belgeleri ile insan, can, mal emniyeti ve güvenliğini gösterir işaretlerin alınış tarihinden ve tarım ürünleri laboratuar analizleri raporlarını, düzenleniş tarihinden itibaren en geç 6 ay içerisinde, gerekli incelemelerin yapılarak bakanlığa intikal ettirilmesini teminen, üyesi oldukları İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği'ne ibraz etmeleri gerekmektedir. 

Söz konusu destekten yararlanmak için başvuran şirketler eksik bilgi ve belgelerini üç ay içerisinde tamamlamak durumundadırlar. 

Son olarak; bu destekten yararlanacak olanların yanıltıcı bilgi ve belge vermesinden dolayı haksız tahsil ettikleri, Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu kaynaklı ödemelerde “6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkındaki Kanun” hükümleri uygulanacaktır. 

Özellikle ihracat yapan veya bu amaçla yola çıkan iş adamlarımıza katkı sağlayacağını düşündüğümüz bu uygulama yürürlüğe girmiş olup, detaylı bilgiler için İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterlikleri›nden (Bursa için Uludağ İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği›nden) bilgi alınabilir. 

Kaynak: www.MuhasebeTR.com
(Bu makale yazılı veya elektronik ortamda kaynak göstermeden yayınlanamaz)

İhracat Dosyasında Asgari Olması Gerekenler

İhracat faturalarının listesi üzerinden aynı gümrük çıkış beyannamesi(GÇB) ile ihracatı yapılacak faturalar seçilerek, ihracat dosyası altında toplanır. İhracat dosyası 6 kısımdan oluşmaktadır:

- Dosya ana verileri; İhracat rejimi, sevk ve satış ülkesi, ödeme koşulu, incoterms, dosya tutarı, not alanları

- Lojistik verileri; Konşimento, ara konşimento, gümrük/fiktif kodu, çıkış gümrüğü, GÇB no ve tarihi, Banka bilgisi, gümrük komisyoncusu ve nakliyeci firma, intaç tarihi, sevk şekli, evrak teslim tarihi

- Fatura bilgileri; İhracat fatura bilgileri, ATR belge numarası, teşvik kodu, satıcı bilgileri

- Ağırlık/Hacim bilgileri; Ambalaj sayısı, brüt ve net ağırlık, hacim,prepaid ve collect navlun tutarları

- İstatistiki bilgiler; İhracat dosyasını yaratan, son değiştiren kullanıcı ve işlem tarihleri

-Fatura kalem bilgileri;İhracat faturası altında yer alan malzemeler,GTIP,menşei bilgileri,geçici çıkışlarda malın geri dönmesi gereken tarih, geri dönüp dönmeyeceği bilgisi,geçici girişlerin çıkışı yapıldığında giriş beyanname bilgileri.
Koray ATEŞ
E. Öğretim Görevlisi
korayates@muhasebetr.com


Kaynak: www.MuhasebeTR.com(Bu makale yazılı veya elektronik ortamda kaynak göstermeden yayınlanamaz. Kaynak gösterilse dahi, makale aktif link verilerek yayınlanabilir. Kaynak göstermeden ve aktif link vermeden yayınlayanlar hakkında yasal işlem yapılacaktır.) 

YÜRÜRLÜKTE BULUNAN ÇİFTE VERGİLENDİRMEYİ ÖNLEME ANLAŞMALARI (10.03.2014 tarihi İtibariyle)

(10.03.2014 tarihi İtibariyle)
Yayımlandığı Resmi Gazete
Vergiler Açısından Uygulanmaya
Başlandığı Tarih
Taraf Devlet
Anlaşmanın İmza Edildiği Tarih
Tarih             No
Yürürlük Tarihi
1)
Avusturya
03.11.1970
01.08.1973 - 14612
24.09.1973
01.01.1974


Avusturya(Revize)
28.03.2008
26.06.2009 - 27270
01.10.2009
01.01.2010

2)
Norveç
16.12.1971
21.12.1975 - 15445
30.01.1976
01.01.1977


Norveç (Revize)
15.01.2010
28.05.2011 - 27947 (m.)
15.06.2011
01.01.2012

3)
Güney Kore
24.12.1983
02.10.1985 - 18886
25.03.1986
01.01.1987

4)
Ürdün
06.06.1985
15.07.1986 - 19165
03.12.1986
01.01.1987

5)
Tunus
02.10.1986
30.09.1987 - 19590
28.12.1987
01.01.1988

6)
Romanya
01.07.1986
21.08.1988 - 19906
15.09.1988
01.01.1989

7)
Hollanda
27.03.1986
22.08.1988 - 19907
30.09.1988
01.01.1989

8)
Pakistan
14.11.1985
26.08.1988 - 19911
08.08.1988
01.01.1989

9)
İngiltere
19.02.1986
19.10.1988 - 19964
26.10.1988
01.01.1989

10)
Finlandiya
09.05.1986
30.11.1988 - 20005
30.12.1988
01.01.1989


Finlandiya  (revize)
06.10.2009
24.03.2012 – 28243
04.05.2012
01.01.2013

11)
K.K.T.C.
22.12.1987
26.12.1988 - 20031
30.12.1988
01.01.1989
(1)
12)
Fransa
18.02.1987
10.04.1989 - 20135
01.07.1989
01.01.1990

13)
Almanya (Feshedilen)
16.04.1985
09.07.1986 - 19159
30.12.1989
01.01.1990
(2)

Almanya (Yeni)
19.09.2011
24.01.2012 - 28183
01.08.2012
01.01.2011

14)
İsveç
21.01.1988
30.09.1990 - 20651
18.11.1990
01.01.1991

15)
Belçika
02.06.1987
15.09.1991 - 20992
08.10.1991
01.01.1992
(3)
16)
Danimarka
30.05.1991
23.05.1993 - 21589
20.06.1993
01.01.1991

17)
İtalya
27.07.1990
09.09.1993 - 21693
01.12.1993
01.01.1994

18)
Japonya
08.03.1993
13.11.1994 - 22110
28.12.1994
01.01.1995

19)
B.A.E.
29.01.1993
27.12.1994 - 22154
26.12.1994
01.01.1995
(4)
20)
Macaristan
10.03.1993
25.12.1994 - 22152
09.11.1995
01.01.1993

21)
Kazakistan
15.08.1995
08.11.1996 - 22811
18.11.1996
01.01.1997

22)
Makedonya
16.06.1995
07.10.1996 - 22780
28.11.1996
01.01.1997

23)
Arnavutluk
04.04.1994
05.10.1996 - 22778
26.12.1996
01.01.1997

24)
Cezayir
02.08.1994
30.12.1996 - 22863
30.12.1996
01.01.1997

25)
Moğolistan
12.09.1995
30.12.1996 - 22863
30.12.1996
01.01.1997

26)
Hindistan
31.01.1995
30.12.1996 - 22863
30.12.1996
01.01.1994

27)
Malezya
27.09.1994
30.12.1996 - 22863
31.12.1996
01.01.1997
(5)
28)
Mısır
25.12.1993
30.12.1996 - 22863
31.12.1996
01.01.1997

29)
Çin Halk Cum.
23.05.1995
30.12.1996 - 22863
20.01.1997
01.01.1998

30)
Polonya
03.11.1993
30.12.1996 - 22863
01.04.1997
01.01.1998

31)
Türkmenistan
17.08.1995
13.06.1997 - 23018
24.06.1997
01.01.1998
(6)
32)
Azerbaycan
09.02.1994
27.06.1997 - 23032
01.09.1997
01.01.1998

33)
Bulgaristan
07.07.1994
15.09.1997 - 23111
17.09.1997
01.01.1998

34)
Özbekistan
08.05.1996
07.09.1997 - 23103
30.09.1997
01.01.1997

35)
A.B.D.
28.03.1996
31.12.1997 - 23217
19.12.1997
01.01.1998

36)
Beyaz Rusya
24.07.1996
22.04.1998 - 23321
29.04.1998
01.01.1999

37)
Ukrayna
27.11.1996
22.04.1998 - 23321
29.04.1998
01.01.1999

38)
İsrail
14.03.1996
24.05.1998 - 23351
27.05.1998
01.01.1999

39)
Slovakya
02.04.1997
03.10.1999 - 23835
02.12.1999
01.01.2000

40)
Kuveyt
06.10.1997
28.11.1999 - 23890
13.12.1999
01.01.1997

41)
Rusya
15.12.1997
17.12.1999 - 23909
31.12.1999
01.01.2000

42)
Endonezya
25.02.1997
15.02.2000 - 23965
06.03.2000
01.01.2001

43)
Litvanya
24.11.1998
10.05.2000 - 24045
17.05.2000
01.01.2001

44)
Hırvatistan
22.09.1997
10.05.2000 - 24045
18.05.2000
01.01.2001

45)
Moldova
25.06.1998
25.07.2000 - 24120
28.07.2000
01.01.2001

46)
Singapur
09.07.1999
18.07.2001 - 24466
27.08.2001
01.01.2002
(7)
47)
Kırgızistan
01.07.1999
12.12.2001 - 24611
20.12.2001
01.01.2002

48)
Tacikistan
06.05.1996
24.12.2001 - 24620
26.12.2001
01.01.2002

49)
Çek Cumhuriyeti
12.11.1999
15.12.2003 - 25317
16.12.2003
01.01.2004

50)
İspanya
05.07.2002
18.12.2003 - 25320
18.12.2003
01.01.2004

51)
Bangladeş
31.10.1999
15.12.2003 - 25317
23.12.2003
01.01.2004

52)
Letonya
03.06.1999
22.12.2003 - 25324
23.12.2003
01.01.2004

53)
Slovenya
19.04.2001
23.12.2003 - 25325
23.12.2003
01.01.2004

54)
Yunanistan
02.12.2003
02.03.2004 - 25390
05.03.2004
01.01.2005

55)
Suriye
06.01.2004
28.06.2004 - 25506
21.08.2004
01.01.2005

56)
Tayland
11.04.2002
08.01.2005 - 25694
13.01.2005
01.01.2006

57)
Sudan
26.08.2001
17.09.2003 - 25232
31.01.2005
01.01.2006

58)
Lüksemburg
09.06.2003
08.01.2005 - 25694
18.01.2005
01.01.2006
(8)
59)
Estonya
25.08.2003
04.07.2004 - 25512
21.02.2005
01.01.2006

60)
İran
17.06.2002
09.10.2003 - 25254
27.02.2005
01.01.2006

61)
Fas
07.04.2004
22.06.2005 - 25853
18.07.2006
01.01.2007

62)
Lübnan
12.05.2004
17.08.2006 - 26262
21.08.2006
01.01.2007

63)
Güney Afrika Cum.
03.03.2005
20.11.2006 - 26352
06.12.2006
01.01.2007

64)
Portekiz
11.05.2005
15.12.2006 - 26377
18.12.2006
01.01.2007

65)
Sırbistan-Karadağ
12.10.2005
08.08.2007 - 26607
10.08.2007
01.01.2008
(9)
66)
Etiyopya
02.03.2005
09.08.2007 - 26608
14.08.2007
01.01.2008

67)
Bahreyn
14.11.2005
21.08.2007 - 26620
02.09.2007
01.01.2008

68)
Katar
25.12.2001
05.02.2008 - 26778
11.02.2008
01.01.2009

69)
Bosna-Hersek
16.02.2005
08.04.2007 - 26487
18.09.2008
01.01.2009

70)
Suudi Arabistan *
09.11.2007
03.02.2009 - 27130 (m.)
01.04.2009
01.01.2010

71)
Gürcistan
21.11.2007
10.02.2010 - 27489
15.02.2010
01.01.2011

72)
Umman
31.05.2006
13.03.2010 - 27520
15.03.2010
01.01.2011
(10)
73)
Yemen
26.10.2005
13.03.2010 - 27520
16.03.2010
01.01.2011

74)
İrlanda
24.10.2008
10.08.2010 - 27668
18.08.2010
01.01.2011

75)
Yeni Zelanda
22.04.2010
04.07.2011 - 27984 (m.)
28.07.2011
01.01.2012

76)
Kanada
14.07.2009
29.04.2011 - 27919 (m.)
04.05.2011
01.01.2012

77)
İsviçre
18.06.2010
12.01.2012 - 28171
08.02.2012
01.01.2013

 78)Brezilya14.03.200512.01.2012 -2817109.10.201201.01.2013 
79)
Avustralya
28.04.2010
21.05.2013 - 28653 (m.)
05.06.2013
01.01.2014

80)
Malta
14.07.2011
27.04.2013 - 28630
13.06.2013
01.01.2014

      
 (1)
Anlaşmanın 5 inci maddesinin 2 nci fıkrasının (h) bendinin 2 nci fıkrası, 11 inci maddesinin 3 üncü fıkrasının uluslar arası bendi ve 14 üncü maddesinin 2 nci fıkrası gereğince bir Akit Devlette vergilendirilmeyecek olan kazanç ve iratlar hakkında 1.1.1987 tarihinden itibaren başlayan vergilendirilme dönemleri için yürürlüğe girmiştir.
 (2)
Anlaşmanın deniz ve hava taşımacılığına ilişkin hükümleri 1.1.1983 tarihinden itibaren uygulanmaya başlanmıştır. Ancak söz konusu Anlaşma feshedilmiş olup, hükümleri 1.1.1990 – 31.12.2010 tarihleri arasındaki vergilendirme dönemleri için uygulanmaktadır.
 (3)
Anlaşma, uçakların uluslar arası trafikte işletilmesinden sağlanan kazançlar yönünden 1.1.1987 tarihinden itibaren elde edilen gelirler üzerinden alınan vergilere uygulanacaktır.
 (4)
Anlaşma, hava taşımacılık faaliyetlerinden elde edilen gelirler ile bu kazançlar için açtırılan mevduat hesabı dolayısıyla elde edilen faiz gelirleri için 1.1.1988 tarihinden itibaren uygulanacaktır.
 (5)
Anlaşmanın “Bilgi Değişimi” başlıklı 25 nci maddesini değiştiren “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Malezya Hükümeti Arasında 27 Eylül 1994 Tarihinde Ankara’da İmzalanan Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasını Değiştiren Protokol” 17.02.2010 tarihinde imzalanmıştır.  Söz konusu Protokol 25.12.2013 tarihinde yürürlüğe girmiş olup, hükümleri bu tarihten itibaren uygulanmaktadır.
 (6)
Anlaşma hükümleri müteahhitlik yönünden 17.08.1995; diğer hükümler yönünden ise 1.1.1998 tarihinden itibaren uygulanacaktır.
(7)
Anlaşmanın “Bilgi Değişimi” başlıklı 26 ncı maddesini değiştiren “9 Temmuz 1999 Tarihinde Singapur’da İmzalanan Türkiye Cumhuriyeti ile Singapur Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasını Değiştiren Protokol” 05.03.2012 tarihinde imzalanmıştır.  Söz konusu Protokol 07.08.2013 tarihinde yürürlüğe girmiş olup, hükümleri 07.08.2013 tarihinden itibaren uygulanmaktadır.
(8)
Anlaşmanın “Bilgi Değişimi” başlıklı 26 ncı maddesini değiştiren “Türkiye Cumhuriyeti ile Lüksemburg Dükalığı Arasında Gelir ve Servet Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşmasını Değiştiren Protokol” 30.09.2009 tarihinde imzalanmıştır. Söz konusu Protokol 14.07.2011 tarihinde yürürlüğe girmiş olup, hükümleri 01.01.2012 tarihinden itibaren uygulanmaktadır.
(9)
Sırbistan ve Karadağ döneminde, 12 Ekim 2005 tarihinde imzalanmış olan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Sırbistan ve Karadağ Bakanlar Kurulu Arasında Gelir ve Servet Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması” hem Sırbistan hem de Karadağ açısından geçerli olup, Anlaşma hükümleri 01.01.2008 tarihinden bu yana uygulanmaktadır.
(10)
Anlaşma, Gulf Air tarafından uluslararası trafikte hava taşımacılığı işletmesinden elde edilen kazançlar ile işletilen vasıtaların veya bunların işletilmesiyle ilgili menkul varlıkların elden çıkarılmasından doğan kazançlar yönünden 1.1.1987 tarihinden itibaren uygulanacaktır.

*
"Türkiye Cumhuriyeti ile Suudi Arabistan Krallığı Arasında İki Akit Devletin Hava Taşımacılık Teşebbüslerinin Faaliyetleri Dolayısıyla Alınan Vergilerde Karşılıklı Muafiyet Anlaşması” 11.01.1989 tarihinde imzalanmıştır. Anlaşma, 09.08.1990 tarihinde yürürlüğe girmiş olup, hükümleri 01.01.1987 tarihinden itibaren uygulanmaktadır. Söz konusu Anlaşma, yalnızca Akit Devletler tarafından hava taşımacılık faaliyetleri dolayısıyla alınan vergileri kapsamaktadır.

5746 SAYILI ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME FAALİYETLERİNİN DESTEKLENMESİ HAKKINDA KANUNDA YER ALAN VERGİSEL TEŞVİKLER

5746 sayılı Kanun’un amacı; Ar-Ge ve yenilik yoluyla ülke ekonomisinin uluslararası düzeyde rekabet edebilir bir yapıya kavuşturulması için teknolojik bilgi üretilmesini, üründe ve üretim süreçlerinde yenilik yapılmasını, ürün kalitesi ve standardının yükseltilmesini, verimliliğin artırılmasını, üretim maliyetlerinin düşürülmesini, teknolojik bilginin ticarileştirilmesini, rekabet öncesi işbirliklerinin geliştirilmesini, teknoloji yoğun üretim, girişimcilik ve bu alanlara yönelik yatırımlar ile Ar-Ge'ye ve yeniliğe yönelik doğrudan yabancı sermaye yatırımlarının ülkeye girişinin hızlandırılmasını, Ar-Ge personeli ve   nitelikli işgücü istihdamının artırılmasını desteklemek ve teşvik etmektir.
Bu kanun kapsamındaki teşvik unsurları şunlardır:
1. Ar-Ge İndirimi
Teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca desteklenen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, rekabet öncesi işbirliği projelerinde ve teknogirişim sermaye desteklerinden yararlananlarca gerçekleştirilen Ar-Ge ve yenilik harcamalarının tamamı ile 500 ve üzerinde tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam eden Ar-Ge merkezlerinde ayrıca o yıl yapılan Ar-Ge ve yenilik harcamasının bir önceki yıla göre artışının yarısı, Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 10 uncu maddesine göre kurum kazancının ve Gelir Vergisi Kanunu’nun 89 uncu maddesi uyarınca ticari kazancın tespitinde indirim konusu yapılır. Ayrıca bu harcamalar, Vergi Usul Kanununa göre aktifleştirilmek suretiyle amortisman yoluyla itfa edilir, bir iktisadi kıymet oluşmaması halinde ise doğrudan gider yazılır. Kazancın yetersiz olması nedeniyle ilgili hesap döneminde indirim konusu yapılamayan tutar, sonraki hesap dönemlerine devredilir. Devredilen tutarlar, takip eden yıllarda Vergi Usul Kanununa göre her yıl belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak dikkate alınır. (5746 s. Kanun md. 3/1)
2. Gelir Vergisi Stopajı Teşviki
Kamu personeli hariç olmak üzere teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde ve rekabet öncesi işbirliği projelerinde çalışan Ar-Ge ve destek personelinin; bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretlerinin doktoralı olanlar için yüzde doksanı, diğerleri için yüzde sekseni gelir vergisinden müstesnadır.
Diğer taraftan, 5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkındaki Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasına ilişkin olarak 5838 sayılı Kanunun 8 inci maddesi ile 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununa eklenen Geçici 75 inci madde hükmü ile 31/12/2013 tarihine kadar, 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen Ar-Ge ve destek personelinin, bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretleri üzerinden asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra hesaplanan gelir vergisinin; doktoralı olanlar için yüzde 90'ı, diğerleri için yüzde 80'i verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek suretiyle terkin edilmektedir. (193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu Geçici 75. madde)
3. Sigorta Primi Desteği
Kamu personeli hariç olmak üzere yukarıda çerçevesi çizilen Ar-Ge ve yenilik projeleri ile rekabet öncesi işbirliği projelerinde ve teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde çalışan Ar-Ge ve destek personeli ile 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu’nun geçici 2 nci maddesi uyarınca ücreti gelir vergisinden istisna olan personelin; bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretleri üzerinden hesaplanan sigorta primi işveren hissesinin yarısı, her bir çalışan için beş yıl süreyle Maliye Bakanlığı bütçesine konulacak ödenekten karşılanır. (5746 s. Kanun md. 3/3)
4. Damga Vergisi İstisnası
Bu Kanun kapsamındaki her türlü Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile ilgili olarak düzenlenen kağıtlardan damga vergisi alınmaz. (5746 s. Kanun md. 3/4)
5. Teknogirişim Sermayesi Desteği
Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri tarafından, üniversitelerin herhangi bir lisans programından bir yıl içinde mezun olabilecek durumdaki öğrenci, yüksek lisans veya doktora öğrencisi ya da lisans, yüksek lisans veya doktora derecelerinden birini ön başvuru tarihinden en çok beş yıl önce almış kişilerin, teknoloji ve yenilik odaklı iş fikirlerini, katma değer ve nitelikli istihdam yaratma potansiyeli yüksek teşebbüslere dönüştürebilmelerini teşvik etmek için bir defaya mahsus olmak üzere teminat alınmaksızın 100.000 Türk Lirasına kadar teknogirişim sermayesi desteği hibe olarak verilir. (5746 s. Kanun md. 3/5)

5084 SAYILI YATIRMLARIN VE İSTİHDAMIN TEŞVİKİ KANUNUNDA YER ALAN VERGİSEL TEŞVİKLER

5084 sayılı Kanunla gelir vergisi stopajı teşviki, sigorta primi işveren hissesi teşviki ile enerji desteği getirilmiştir.
Kanun kapsamına giren illerde, bu Kanunun 3, 4 ve 6 ncı maddelerinde yer alan destek ve teşvikler, bu maddelerde belirtilen sürelere bakılmaksızın Kanun kapsamına giren illerdeki yeni yatırımlardan; 31/12/2007 tarihine kadar tamamlananlar için münhasıran 4 üncü maddenin uygulaması açısından 31/12/2012 tarihine kadar, 31/12/2007 tarihine kadar tamamlananlar için 5 yıl, 31/12/2008 tarihine kadar tamamlananlar için 4 yıl, 31/12/2009 tarihine kadar tamamlananlar için 3 yıl süreyle uygulanır. (5084 s. Kanun md. 7/h)
1. Gelir Vergisi Stopajı Teşviki
Yeni istihdam sağlayan işverenlerin, bu istihdamlar nedeniyle hesaplanacak gelir vergisinin tamamının veya bir kısmının verecekleri muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden gelir vergisine mahsup edilerek terkin edilmesi suretiyle istihdam üzerindeki yük azaltılmıştır. (5084 s. Kanun md.2md.31 ve 2 Seri No.lu Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Genel Tebliğleri)
5084 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde yer alan gelir vergisi stopajı teşviki uygulaması, 31/12/2004 tarihine kadar tamamlanan yatırımlar için 31/12/2009 itibarıyla sona ermiştir.
Diğer taraftan, 5084 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi uyarınca bu Kanun kapsamına giren illerdeki yeni yatırımlar nedeniyle yararlanılacak gelir vergisi stopajı teşviki süresi, 5084 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde yer alan süreye bakılmaksızın;
- 01/01/2005 – 31/12/2007 tarihleri arasında tamamlanan yatırımlar için tamamlandığı tarihten itibaren beş yıl,
- 01/01/2008 – 31/12/2008 tarihleri arasında tamamlanan yatırımlar için tamamlandığı tarihten itibaren dört yıl, 
- 01/01/2009 – 31/12/2009 tarihleri arasında tamamlanan yatırımlar için tamamlandığı tarihten itibaren üç yıl,
olacaktır.
Öte yandan, Çanakkale ilinin Bozcaada ve Gökçeada ilçelerindeki işletmelerin; yapacakları yatırımlarla ilgili olmak üzere, 5084 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde yer alan gelir vergisi stopajı teşvikinden, 5615 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun Resmi Gazete'de yayımını izleyen 04/04/2007 tarihinden itibaren 5084 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde belirtilen şartları da taşımaları kaydıyla 5 yıl süreyle (4/4/2012 tarihine kadar) yararlanmaları mümkündür. (03/03/2010 tarihli ve 2010–2 Sıra Numaralı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Sirküleri)
2. Sigorta Primi İşveren Paylarında Teşvik
Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin kapsama dahil illerdeki işyerlerinde yeni işe aldıkları işçiler için 506 sayılı Kanunun 72 ve 73 üncü maddeleri uyarınca prime esas kazançları üzerinden tahakkuk ettirilecek primlerin işveren hissesinin bir kısmı veya tamamı Hazine tarafından karşılanmaktadır. (5084 s. Kanun md.4)
3. Bedelsiz Yatırım Yeri Tahsisi
Kanun kapsamındaki illerde en az 30 kişilik istihdam öngören yatırımlara girişen gerçek ve tüzel kişilere Hazineye, katma bütçeli kuruluşlara, belediyelere veya il özel idarelerine ait arazi veya arsalar bedelsiz olarak devredilebilmekte veya kullanma izni verilebilmektedir. (5084 s. Kanun md.5)
4. Enerji Desteği
Kapsam dahilindeki illerde 01/04/2005–31/12/2008 tarihleri arasında uygulanmak üzere, hayvancılık (su ürünleri yetiştiriciliği ve tavukçuluk dahil), seracılık, sertifikalı tohumculuk ve soğuk hava deposu yatırımlarında asgari 10; imalat sanayi, madencilik, turizm konaklama tesisi, eğitim veya sağlık alanlarında ise asgari 30 işçi çalıştıran işletmelerin elektrik enerjisi giderlerinin % 20'si Hazine tarafından karşılanmaktadır. (5084 s. Kanun md.6)

492 SAYILI HARÇLAR KANUNUNDA YER ALAN VERGİSEL TEŞVİKLER

Anonim, eshamlı komandit ve limited şirketlerin kuruluş, sermaye artırımı, birleşme, devir, bölünme ve nevi değişiklikleri nedeniyle yapılacak işlemler ile bankalar, yurtdışı kredi kuruluşları ve uluslararası kurumlarca kullandırılacak kredilerin temini ve bunların teminatları ile geri ödenmelerine ilişkin işlemler harca tabi tutulmayacaktır. (HK md. 123)
Organize sanayi, endüstri veya teknoloji geliştirme bölgelerinde yer alan gayrimenkullerin ifraz veya taksim veya birleştirme işlemleri harçtan müstesnadır. (HK. md. 59/n)

4562 SAYILI ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİ KANUNUNDA YER ALAN VERGİSEL TEŞVİKLER

Organize Sanayi Bölgelerinde faaliyette bulunan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine yönelik teşviklere 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Kanununda yer verilmiştir. Bu bölgelerde faaliyette bulunan mükelleflere gelir vergisi stopajı teşviki, sigorta primi işveren hissesi teşviki, bedelsiz yatırım yeri tahsisi ve enerji desteği sağlanmaktadır.
1.Gelir Vergisi Stopajı Teşviki
2.Sigorta Primi İşveren Paylarında Teşvik
3.Bedelsiz Yatırım Yeri Tahsisi
4.Enerji Desteği
(5084 s. Kanun m.6, (m.7/h)
Ayrıca, Organize Sanayi Bölgesi tüzel kişiliği, 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun uygulanması ile ilgili işlemlerde her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
Atıksu arıtma tesisi işleten bölgelerden belediyelerce atıksu bedeli alınmaz. (4562 s. Kanun m. 21)
Organize sanayi bölgeleri kurulması amacıyla oluşturulan iktisadi işletmelerin arsa ve işyeri teslimleri katma değer vergisinden istisnadır. (KDVK m. 17/4-k)
Organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi sitelerinin alt yapılarını hazırlamak ve buralarda faaliyette bulunanların arsa, elektrik, gaz, buhar ve su gibi ortak ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, kamu kurumları ve kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerce birlikte oluşturulan ve kazancının tamamını bu yerlerin ortak ihtiyaçlarının karşılanmasında kullanan iktisadi işletmeler kurumlar vergisinden muaftır. (KVK m. 4/n)
Organize sanayi bölgelerindeki binalar, inşalarının sona erdiği tarihi takip eden bütçe yılından itibaren 5 yıl süreyle emlak vergisi muafiyetinden faydalanırlar. (EVK md. 5/f)
Organize sanayi, endüstri veya teknoloji geliştirme bölgelerinde yer alan gayrimenkullerin ifraz veya taksim veya birleştirme işlemleri harçtan müstesnadır. (HK. m. 59/n)

3218 SAYILI SERBEST BÖLGELER KANUNUNDA YER ALAN VERGİSEL TEŞVİKLER

Serbest Bölgeler Kanununun geçici 3 üncü maddesine göre;
1- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih olan 6/2/2004 tarihine kadar (bu tarih dahil) serbest bölgelerde faaliyette bulunmak üzere faaliyet ruhsatı almış mükelleflerin, ruhsatlarında belirtilen süre ile sınırlı olmak üzere bu bölgelerde gerçekleştirdikleri faaliyetler dolayısıyla elde ettikleri kazançlar gelir veya kurumlar vergisinden müstesnadır.
2- Avrupa Birliğine tam üyeliğin gerçekleştiği tarihi içeren yılın vergilendirme döneminin sonuna kadar;
a) Serbest bölgelerde üretim faaliyetinde bulunan mükelleflerin bu bölgelerde imal ettikleri ürünlerin satışından elde ettikleri kazançları gelir veya kurumlar vergisinden müstesnadır.
b) Bu bölgelerde üretilen ürünlerin FOB bedelinin en az  % 85’ini yurtdışına ihraç eden mükelleflerin istihdam ettikleri personele ödedikleri ücretler gelir vergisinden müstesnadır. Yıllık satış tutarı bu oranın altında kalan mükelleflerden zamanında tahsil edilmeyen vergiler cezasız olarak, gecikme zammıyla birlikte tahsil edilir.
c) Bu bölgelerde gerçekleştirilen faaliyetlerle ilgili olarak yapılan işlemler ve düzenlenen kağıtlar damga vergisi ve harçlardan müstesnadır.

4737 SAYILI ENDÜSTRİ BÖLGELERİ KANUNUNDA YER ALAN VERGİSEL TEŞVİKLER

Kanunun amacı, yatırımları teşvik etmek, yurtdışında çalışan Türk işçilerin tasarruflarını Türkiye’de yatırıma yönlendirmek ve yabancı sermaye girişinin artırılmasını sağlamaktır.
Endüstri Bölgelerinde faaliyette bulunan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine yönelik teşviklere 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Kanununda yer verilmiştir. Bu bölgelerde faaliyette bulunan mükelleflere gelir vergisi stopajı teşviki, sigorta primi işveren hissesi teşviki, bedelsiz yatırım yeri tahsisi ve enerji desteği sağlanmaktadır.
1. Gelir Vergisi Stopajı Teşviki
(5084 s. Kanun md.3md.7/h) (1 ve 2 Seri No.lu Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Genel Tebliğleri)
2. Sigorta Primi İşveren Paylarında Teşvik
(5084 s. Kanun md.4md.7/h)
3. Bedelsiz Yatırım Yeri Tahsisi
(5084 s. Kanun md.5)
4. Enerji Desteği
(5084 s. Kanun md.6, md.7/h)
Organize sanayi, endüstri veya teknoloji geliştirme bölgelerinde yer alan gayrimenkullerin ifraz veya taksim veya birleştirme işlemleri harçtan müstesnadır. (HK. m. 59/n)

4691 SAYILI TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİ KANUNUNDA YER ALAN VERGİSEL TEŞVİKLER

- Teknoloji geliştirme bölgelerinde faaliyet gösteren mükelleflerin bölgedeki yazılım ve      Ar-Ge faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlar 31/12/2023 tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden istisnadır.
Yönetici şirket, bu Kanunun uygulanması ile ilgili işlemlerde her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
Bölgede çalışan; AR-GE ve destek personelinin bu görevleri ile ilgili ücretleri, 31/12/2023 tarihine kadar her türlü vergiden müstesnadır.
- Teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketlerinin 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu uygulaması kapsamında elde ettikleri kazançlar da 31/12/2023 tarihine kadar gelir veya kurumlar vergisinden istisna edilmiştir.
Bu istisnalar, TÜBİTAK- Marmara Araştırma Merkezi Teknoloji Serbest Bölgesi yönetici şirketi, bu bölgede faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri ile bölgede çalışan araştırmacı, yazılımcı ve Ar-Ge personeli ücretleri bakımından da uygulanır. (TGBK Geçici md 2KVGT 1)
Teknoloji geliştirme bölgesinde faaliyette bulunan girişimcilerin kazançlarının gelir veya kurumlar vergisinden istisna bulunduğu süre içinde, sadece bu bölgelerde ürettikleri ve sistem yönetimi, veri yönetimi, iş uygulamaları, sektörel, internet, mobil ve askeri komuta kontrol uygulama yazılımı şeklindeki teslim ve hizmetleri katma değer vergisinden de istisnadır. (KDVK geçici md 20)
Organize sanayi, endüstri veya teknoloji geliştirme bölgelerinde yer alan gayrimenkullerin ifraz veya taksim veya birleştirme işlemleri harçtan müstesnadır. (HK. md. 59/n

3065 SAYILI KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNUNDA YER ALAN VERGİSEL TEŞVİKLER

· Serbest bölge hükümlerinin uygulandığı mallar ile serbest bölgelerde verilen hizmetler katma değer vergisinden istisnadır. (KDVK md.16/1-c) (KDVK 17/4-ı) (KDVGT 39,93)
· Deniz, hava ve demiryolu araçlarının, yüzer tesis ve araçların kiralanması ve çeşitli şekillerde işletilmesi faaliyeti ile iştigal eden mükelleflere bu amaçla yapılan:
deniz, hava ve demiryolu taşıma araçları teslimleri,
yüzer tesis ve araçların teslimi,
bu araçların imal ve inşası ile ilgili olarak yapılan teslim ve hizmetler,
bu araçların tadili, onarımı ve bakımı hizmetleri,
katma değer vergisinden istisnadır. (KDVK md. 13/1-a) (KDVGT 48)(KDV Sirküleri 31)
· Altın, gümüş ve platin ile ilgili arama, işletme, zenginleştirme ve rafinaj faaliyetleri ile Petrol Arama Kanunu hükümleri gereğince, petrol arama faaliyetlerini yürütenlere yapılan hizmetler ve mal teslimleri katma değer vergisinden istisnadır. (KDVK md. 13/1-cKDVGT 16,19,93,95)
· Yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflere belge kapsamında yapılan makine ve teçhizat teslimleri katma değer vergisinden istisnadır. (KDVK md. 13/1-d-KDVGT 69,72,74,87,92) (2004/8127 sayılı BKK)
· Limanlar ve hava meydanlarının inşası, yenilenmesi ve genişletilmesi işlerini kendisi yapan ya da başkalarına yaptıran mükelleflere bu işlerle ilgili olarak yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları katma değer vergisinden istisnadır. (KDVK md. 13/1-e) (KDVGT 93,96)
· 8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanuna göre yap-işlet-devret modeli çerçevesinde gerçekleştirilecek projeler ve 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ek 7 nci maddesine göre Yüksek Planlama Kurulu tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen sağlık tesislerine ilişkin projeler ve 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 23 üncü maddesine göre Bakanlık tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim öğretim tesislerine ilişkin projelerden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ihale veya görevlendirme ilanı yayımlanmış ancak teklif alınmamış olanlar ile 31/12/2023 tarihine kadar ihale veya görevlendirme ilanı yayımlanacak olanların; ihale edilmesi ile görevlendirilen veya projeyi üstlenenlere yatırım döneminde proje kapsamında yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları katma değer vergisinden müstesnadır. (KDVK Geçici Madde 29) (KDVGT 118,120)
· 31/12/2023 tarihine kadar uygulanmak üzere, yatırım teşvik belgeleri kapsamında asgari 500 milyon Türk Lirası tutarında sabit yatırım öngörülen stratejik yatırımlara ilişkin inşaat işleri nedeniyle yüklenilen ve takvim yılı sonuna kadar indirim yoluyla telafi edilemeyen katma değer vergisi, izleyen yıl talep edilmesi halinde belge sahibi mükellefe iade olunur. (KDVK Geçici Madde 29)

5520 SAYILI KURUMLAR VERGİSİ KANUNUNDA YER ALAN VERGİSEL TEŞVİKLER

1) Eğitim ve Öğretim İşletmelerinde Kazanç İstisnası
Kurumlar Vergisi Kanununun 5/1-ı maddesine göre, özel okulların işletilmesinden elde edilen kazançlar, 5 vergilendirme dönemi kurumlar vergisinden istisnadır. İstisna, mükelleflerin 625 sayılı Kanun kapsamında işletilen okul öncesi eğitim, ilköğretim, özel eğitim ve orta öğretim özel okullarından elde ettikleri kazançlara uygulanacaktır.
İstisnadan yararlanmak isteyenlerin, faaliyete geçmelerini müteakiben Bakanlığımıza yazılı olarak başvurmaları gerekmektedir.
625 sayılı Kanun hükümlerine tabi özel okullar tarafından ilgili dönem kapasitelerinin %10’unu geçmemek üzere verilen bedelsiz eğitim ve öğretim hizmetleri katma değer vergisinden istisnadır. (KDVK md.17/2-b)
Ayrıca, Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflara veya kamu yararına çalışan derneklere bağlı rehabilitasyon merkezlerinin işletilmesinden elde edilen kazançlar da 5 vergilendirme dönemi kurumlar vergisinden istisna edilmiştir.
2) Ar-Ge İndirimi
Kurumlar Vergisi Kanununun 10/1-a maddesine göre, işletme bünyesinde gerçekleştirilen ve münhasıran yeni teknoloji ve bilgi arayışına yönelik araştırma ve geliştirme harcamaları tutarının %100’ü, beyanname ile bildirilen kurum kazancından indirilebilecektir.
3) Yatırım İndirimi İstisnası
5479 sayılı Kanunla 01/01/2006 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, Gelir Vergisi Kanununun “Ticari ve Zirai Kazançlarda Yatırım İndirimi İstisnası” başlıklı 19. maddesi yürürlükten kaldırılmış olup, geçiş dönemi uygulamaları bu Kanuna eklenen Geçici 69. madde ile düzenlenmiştir. Buna göre;
• Önceki yıllarda kazancın yetersiz olması nedeniyle 01/01/2006 tarihinden önce indirilemeyen istisna tutarları,
• GVK’nın 4842 sayılı Kanunla kaldırılmadan önceki Ek 1.–6. maddeleri çerçevesinde başlanılan yatırımlarda, 24/04/2003 tarihinden önce yapılan müracaatlara istinaden düzenlenen teşvik belgeleri kapsamında 01/01/2006 tarihinden sonra yapılacak yatırım harcamaları dolayısıyla hesaplanacak istisna tutarları,
• GVK’nın 19. maddesi kapsamında 01/01/2006 tarihinden önce başlanılan yatırımlarla iktisadi ve teknik açıdan bütünlük arz etmek şartıyla bu tarihten sonra yapılacak yatırım harcamaları dolayısıyla hesaplanacak istisna tutarları
yatırım indirimi istisnası olarak indirim konusu yapılabilecektir.
4) Kurumlar Vergisi Kanununun 32/A Maddesinde Yer Alan İndirimli Kurumlar Vergisi Uygulaması
Kurumlar Vergisi Kanununa 32/A maddesi olarak 5838 sayılı Kanunla eklenen indirimli kurumlar vergisi müessesesinin amacı, kalkınma planları ve yıllık programlarda öngörülen hedeflere uygun olarak, tasarrufları katma değeri yüksek yatırımlara yönlendirmek, üretimi ve istihdamı artırmak, uluslararası rekabet gücünü artıracak büyük ölçekli yatırımları özendirmek, doğrudan yabancı yatırımları artırmak, bölgesel gelişmişlik farklılıklarını gidermek, araştırma ve geliştirme faaliyetlerini desteklemektir.
İndirimli kurumlar vergisi müessesesi ile Ekonomi Bakanlığı tarafından teşvik belgesine bağlanan yatırımlar dolayısıyla elde edilen kazançların düşük oranda vergilendirilmesi öngörülmektedir. 15/06/2012 tarih ve 2012/3305 sayılı “Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar”a göre, bölgesel ve büyük ölçekli yatırımlara, Kararda belirtilen indirimli kurumlar vergisi oranları uygulanmaktadır. Karara göre;
  • İndirilen kurumlar vergisi veya gelir vergisi tutarı yatırıma katkı tutarına ulaşıncaya kadar indirimli vergi uygulamasına devam edilir.
  • Yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete geçmesinden sonra devri halinde indirimli vergi oranından devir tarihine kadar devreden, devir tarihinden sonra ise devralan, aynı koşulları yerine getirmek kaydıyla yatırıma katkı tutarının kalan kısmı için yararlanır.
5) Kurumlar Vergisi Kanununun Geçici 4. Maddesinde Yer Alan Teşvik Uygulaması
Kurumlar Vergisi Kanununa 5838 sayılı Kanunla eklenen geçici 4. maddeye göre; münhasıran tekstil, konfeksiyon ve hazır giyim, deri ve deri mamulleri sektörlerinde faaliyette bulunanlardan üretim tesislerini Bakanlar Kurulunca belirlenen illere 31/12/2010 tarihine kadar nakleden ve asgari 50 kişilik istihdam sağlayan mükelleflerin, bu illerdeki işletmelerinden sağladıkları kazançlar için nakil tarihini izleyen hesap döneminden itibaren beş yıl süreyle kurumlar vergisi oranı % 75 indirimli olarak uygulanır. Bu teşvikten gelir vergisi mükellefleri de yararlanır.

193 SAYILI GELİR VERGİSİ KANUNUNDA YER ALAN VERGİSEL TEŞVİKLER

1) Eğitim ve Öğretim İşletmelerinde Kazanç İstisnası
Okul öncesi eğitim, ilköğretim, özel eğitim ve orta öğretim özel okullarının işletilmesinden elde edilen kazançlar, ilgili Bakanlığın görüşü alınmak suretiyle Maliye Bakanlığının belirleyeceği usul ve esaslar çerçevesinde beş vergilendirme dönemi gelir vergisinden istisna edilmiştir. İstisna, okulların faaliyete geçtiği vergilendirme döneminden itibaren 5 vergilendirme dönemi için geçerlidir.
İstisnadan yararlanmak isteyenlerin, faaliyete geçmelerini müteakiben Bakanlığımıza yazılı olarak başvurmaları gerekmektedir. (GVK md. 20GVGT 254) (5228 s. Kanun Geçici md. 1)
2) Ar-Ge İndirimi
Mükelleflerin işletmeleri bünyesinde gerçekleştirdikleri münhasıran yeni teknoloji ve bilgi arayışına yönelik araştırma ve geliştirme harcamaları tutarının %100’ü “Ar-Ge İndirimi“ olarak yıllık beyanname ile bildirilecek gelirlerden indirilebilecektir.(GVK md.89/1-95746 s. Kanun md. 5,)
3) Yatırım İndirimi İstisnası
5479 sayılı Kanunla 01/01/2006 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, Gelir Vergisi Kanununun “Ticari ve Zirai Kazançlarda Yatırım İndirimi İstisnası” başlıklı 19. maddesi yürürlükten kaldırılmış olup, geçiş dönemi uygulamaları bu Kanuna eklenen Geçici 69. madde ile düzenlenmiştir. Buna göre;
• Önceki yıllarda kazancın yetersiz olması nedeniyle 01/01/2006 tarihinden önce indirilemeyen istisna tutarları,
• GVK’nın 4842 sayılı Kanunla yürürlükten kaldırılmadan önceki Ek 1.-.6. maddeleri çerçevesinde başlanılan yatırımlarda, 24/04/2003 tarihinden önce yapılan müracaatlara istinaden düzenlenen yatırım teşvik belgeleri kapsamında 01/01/2006 tarihinden sonra yapılacak yatırım harcamaları dolayısıyla hesaplanacak istisna tutarları,
• GVK mülga 19. maddesi kapsamında 01/01/2006 tarihinden önce başlanılan yatırımlarla iktisadi ve teknik açıdan bütünlük arz etmek şartıyla bu tarihten sonra yapılacak yatırım harcamaları dolayısıyla hesaplanacak istisna tutarları,
yatırım indirimi istisnası olarak indirim konusu yapılabilecektir.