4 Haziran 2014 Çarşamba

Duran Varlıklarda Amortisman konusu...

Türk Ticaret Kanunu’nda amortismanlarla ilgili pek az hüküm mevcuttur. Ancak, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nda (VUK) amortismanlarla ilgili özel bir düzenleme yapılmıştır. VUK’un 313. maddesine göre, işletmede bir yıldan fazla kullanılan ve yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunan gayrimenkullerle 269. madde gereğince gayrimenkul gibi değerlenen iktisadi kıymetlerin, alet, edavat, mefruşat, demirbaş ve sinema filmlerinin birinci kısımdaki esaslara göre tespit edilen değerinin bu Kanun hükümlerine göre yok edilmesi amortisman mevzuunu teşkil eder. 
AMORTİSMAN KONUSU 
Amortismana tabi tutulması gerekli olan iktisadi kıymetlerin genel nitelikleri VUK’un 313. maddesinde düzenlenmiştir. Söz konusu madde hükmü; “İşletmede bir yıldan fazla kullanılan ve yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunan gayrimenkullerle 269. madde gereğince gayrimenkul gibi değerlenen iktisadi kıymetlerin, alet, edavat, mefruşat, demirbaş ve sinema filmlerinin birinci kısımdaki esaslara göre tespit edilen değerinin bu Kanun hükümlerine göre yok edilmesi amortisman mevzuunu teşkil eder. 

İlgili mevzuat gereğince sözleşme süresinden sonra bedelsiz olarak devlete veya devletçe tensip olunan bir teşekküle veya belediyeye intikali öngörülen amortismana tabi iktisadi kıymetlerden (sözleşme süresinde yenilenmesi gerekenler hariç), sermayenin veya özel maliyet bedellerinin itfası hükümlerine göre amortismana tabi tutulanlar, genel hükümler uyarınca ayrıca amortismana tabi tutulamazlar. 

(2010 yılı için) 680 lirayı aşmayan peştemallıklar ile işletmede kullanılan ve değeri (2010 yılı için) 680 lirayı aşmayan alet, edevat, mefruşat ve demirbaşlar amortismana tabi tutulmayarak doğrudan doğruya gider yazılabilir. İktisadi ve teknik bakımdan bütünlük arz edenlerde bu had topluca dikkate alınır.”(1) şeklindedir. 
AMORTİSMAN AYIRMADA ÖZELLİKLİ DURUMLAR 

1- AMORTİSMAN AYIRMADA BAŞLANGIÇ YILI 

Amortisman süresi, kıymetlerin aktife girdiği yıldan başlar. Bu sürenin yıl olarak hesaplanması için (1) rakamı mükellefçe uygulanan nispete bölünür. 

Faaliyetleri kısmen veya tamamen binek otomobillerinin kiralanması veya çeşitli şekillerde işletilmesi olanların bu amaçla kullandıkları binek otomobilleri hariç olmak üzere, işletmelere ait binek otomobillerinin aktife girdiği hesap dönemi için ay kesri tam ay sayılmak suretiyle kalan ay süresi kadar amortisman ayrılır. Amortisman ayrılmayan süreye isabet eden bakiye değer, itfa süresinin son yılında tamamen yok edilir. 

Bi­nek oto­mo­bil­ler için ak­ti­fe gir­dik­le­ri yıl kıst amor­tis­man he­sap­la­nır­ken şu for­mül uy­gu­la­nır: 

Amor­tis­man Tu­ta­rı = (Yıl­lık Amor­tis­man x Ka­lan Ay Sa­yı­sı) / 12 

Amor­tis­man he­sap­la­ma­sın­da bi­nek oto­mo­bi­lin ak­ti­fe gir­di­ği ayın kes­ri tam ay ola­rak ka­bul edi­lir ve amor­tis­man ay­rıl­ma­yan sü­re­ye isa­bet eden ba­ki­ye kı­sım ise son yıl­da ay­rı­la­cak amor­tis­man tu­ta­rı­na ilave edilerek it­fası sağlanır. 

Her yılın amortismanı ancak o yıla ait değerlemede nazara alınabilir. 

Amortismanın herhangi bir yıl yapılmamasından veya ilk uygulanan nispetten düşük bir hadle yapılmasından dolayı amortisman süresi uzatılamaz. 
2- İKTİSADİ KIYMETİN ELDEN ÇIKARILDIĞI YIL 
İktisadi kıymetin çeşitli nedenlerle elden çıkarılması (satılması, takas yapılması gibi) söz konusu olabilmektedir. Buna göre, iktisadi kıymetin elde çıkarıldığı yıl için amortisman ayrılması envanter kayıtlarında bulunma kuralından dolayı mümkün bulunmamaktadır. 
3- İKTİSADİ KIYMETİN BİR YILDAN FAZLA KULLANILMASI 
İşletmede bir yıldan fazla kullanılan ve yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunan gayrimenkullerle 269. madde gereğince gayrimenkul gibi değerlenen iktisadi kıymetlerin, alet, edavat, mefruşat, demirbaş ve sinema filmlerinin birinci kısımdaki esaslara göre tespit edilen değerinin VUK hükümlerine göre yok edilmesi amortisman mevzuunu teşkil eder. 
4- İKTİSADİ KIYMETİN YIPRANMAYA, AŞINMAYA VEYA KIYMETTEN DÜŞMEYE MARUZ BULUNMASI 
Bir iktisadi kıymetin amortismana tabi tutulabilmesi için, gerekli olan şartlardan biriside; sabit kıymetin aşınmaya, yıpranmaya veya başka nedenlerle kıymetten düşmeye maruz bulunması gerekir. Her türlü yıpranma, aşınma veya kıymetten düşmeye maruz kalınması durumu amortisman ayırma sebebidir. Ayrıca, aşınma, yıpranma ve değerden düşmeye maruz kalınması durumlarının, fiilen gerçekleşmiş olmaması gerekli değildir. Yani iktisadi kıymet için aşınma, yıpranma ve değerden düşmeye yol açabile­cek etkilerin bir olasılık olması amortisman ayırabilmek için yeterlidir. İşletmede bir yıldan fazla bir süre ile kullanılacak nitelikte olmakla bera­ber aşınmaya, yıpranmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunmayan işletmeye dahil bulunan ve işletmede bir yıldan fazla kullanılan boş arsa ve arazi için amortisman ayrılması söz konusu değildir. 

İktisadi kıymetteki değer kaybı; aşınma ve yıpranma sebebiyle veya kıy­metin kullanma süresinin bitmesiyle, yani kıymetin fiziki ömrünü tamamla­makla veya aşınma ve yıpranma ile birlikte, teknolojik gelişmeler neticesinde kıymetten düşmeye maruz kalması sonucu olabilir. Teknolojik gelişme sonucu değer kaybına uğrayan kıymetler daha çok teknolojinin ürünü olan makine, cihaz ve tesisat ile telif, ihtira, imtiyaz gibi maddi ve gayri maddi kıymetlerdir. Diğer taraftan; peştemallıkların belli bir süre sonra değerini kaybedeceği de vergi idaresince kabul edilmektedir. 
5- İKTİSADİ KIYMETİN ENVANTERE DAHİL EDİLMESİ 
VUK’un 189. maddesine göre, üzerinden amortisman hesaplanan kıymetler ve bunların amortismanları aşağıda yazılı şekillerden herhangi biri ile gösterilir: 

- Envanter defterinin ayrı bir yerinde; 

- Özel bir amortisman defterinde; 

- Amortisman listelerinde. 

Amortisman kayıtları, amortismana başlandığı tarihten itibaren her yılın amortismanı ayrı ayrı gösterilmek şartıyla birbirine bağlanır. İşletmeye yeniden giren iktisadi kıymetlerle bunların amortismanlarının evvelki yıllara ait kayıtlarda devam ettirilmesi caizdir. 

Amortisman defteri veya listelerinin kayıtları envanter kaydı hükmündendir. Yukarıdaki esaslara göre kayıtlarda gösterilen iktisadi kıymetlere ait değerler envanter defterine toplu olarak geçirilebilir. 
6- İKTİSADİ KIYMETİN İŞLETMEDE BİR YILDAN FAZLA KULLANILMASI 
VUK’un 313. maddesinin birinci fıkrasına göre işletmede bir yıldan fazla kullanılan ve yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunan gayrimenkullerle 269. madde gereğince gayrimenkul gibi değerlenen iktisadi kıymetlerin, alet, edavat, mefruşat, demirbaş ve sinema filmlerinin birinci kısımdaki esaslara göre tespit edilen değerinin bu Kanun hükümlerine göre yok edilmesi amortisman mevzuunu teşkil eder. Buna göre, iktisadi kıymetin amortismana tabi olması için gerekli şartlardan biri, işletmede bir yıldan fazla kullanılacak olmasıdır. İşletmede bir yıldan fazla kullanılması mümkün olmayan kıymetler, dönem kazancının tespitinde o yıl için gider yazılır. 
7- DEĞERİN BELİRLENMİŞ TUTARI AŞMASI 
VUK’un 313. maddesine göre, değeri 680 TL’yi (2010 yılı için geçerli tutar) aşmayan peştemallıklar ile işletmede kullanılan ve değeri yine aynı tutarı aşmayan alet, edevat, mefruşat ve demirbaşlar amortismana tabi tutulmayarak doğrudan doğruya gider yazılabilmektedir. İktisadi ve teknik bakımdan bütünlük arz edenlerde bu had topluca dikkate alınır. Ayrıca, VUK’un 320. maddesinde amortisman süresinin, kıymetlerin aktife girdiği yıldan başlayacağı hükme bağlanmıştır. Buna göre, mükellefler tarafından iktisap edilerek defter kayıtlarına geçirilen, değerleme gününde envantere dahil olan ve kullanılma şartı aranmaksızın kullanılmaya hazır halde bulunan iktisadi kıymetler için amortisman ayrılabilecektir. Bu kapsamda kullanılabilmesi kayıt ve tescile tabi taşıtların, ilgili sicillerine yasal süresi içerisinde kayıt ve tescil işlemi yapılmak şartıyla; aktife alındıkları dönemden itibaren amortismana tabi tutulması mümkün bulunmaktadır. 

8- İKTİSADİ KIYMETİN YIPRANMAYA, AŞINMAYA VEYA KIYMETTEN DÜŞMEYE MARUZ BULUNMASI 

İktisadi kıymetin amortismana tabi olması için gerekli şartlardan ikincisi, yıpranma, aşınma veya kıymetten düşmeye maruz bulunmasıdır. İşletmede bir yıldan fazla kullanılacak nitelikte olmakla beraber, zamanla değerini kaybetmeyecek kıymetler amortisman konusuna girmezler. Değer kaybı yıpranma, aşınma ve benzeri olaylar sonucu iktisadi kıymetin fiziki ömrünün tükenmesinden ileri gelebileceği gibi, teknolojik gelişmeler, moda ve benzeri olaylar sonucu iktisadi kıymetin değer taşımaz hale gelmesinden de ortaya çıkabilir. 
9- AMORTİSMAN YÖNTEMİNİN SEÇİM SERBESTLİĞİ 
VUK’un mükerrer 320. maddesine göre mükellefler; iktisadi ve teknik bakımdan bir bütün teşkil eden değerler için normal veya azalan bakiyeler usulü ile amortisman usullerinden yalnız birisi uygulanabilir, bir iktisadi değer üzerinden normal amortisman usulüne göre amortisman ayrılmasına başladıktan sonra bu usulden dönülemez, ayrıca bir iktisadi değer üzerinden azalan bakiyeler usulüne göre amortisman ayrılmaya başlandıktan sonra normal amortisman usulüne geçilebilir. 
10- BOŞ ARSA VE ARAZİLERDE AMORTİSMAN 
VUK’un 314. maddesine göre boş arazi ve boş arsalar amortismana tabi bulunmamaktadır. Anılan madde hükmüne göre, tarım işletmelerinde vücuda getirilen meyvalık, dutluk, fındıklık, zeytinlik ve güllüklerle incir bahçeleri ve bağlar gibi tarım tesisleri ile işletmede inşa edilmiş olan her nev’i yollar ve harklar; amortismana tabi tutulur. 
11- KREDİ İLE ALINAN AMORTİSMANA TABİ İKTİSADİ KIYMETİN DURUMU 
VUK 163 Seri No.lu Genel Tebliği’nde; “1. Yatırımların finansmanında kullanılan kredilerle ilgili faizlerden kuruluş dönemine ait olanların sabit kıymetle birlikte amortisman yoluyla itfa edilmek üzere yatırım maliyetine eklenmesi gerekmekte; işletme dönemine ait olanların ise, ilgili bulundukları yıllarda doğrudan gider yazılması ya da maliyete intikal ettirilmek suretiyle amortismana tabi tutulması, 

2. Döviz kredisi kullanılarak yurt dışından sabit kıymet ithal edilmesi sırasında veya sonradan bu kıymetlere ilişkin borç taksitlerinin değerlemesi dolayısıyla ortaya çıkan kur farklarından, sabit kıymetin iktisap edildiği dönem sonuna kadar olanların, kıymetin maliyetine eklenmesi zorunlu bulunmakta; aynı kıymetlerle ilgili söz konusu dönemden sonra ortaya çıkan kur farklarının ise, ait oldukları yıllarda doğrudan gider yazılması ya da maliyete intikal ettirilerek amortisman konusu yapılması,” şeklinde açıklama yapılmıştır. 

Buna göre, döviz kredisi veya kredi yoluyla satın alınan amortismana tabi sabit kıymetin iktisap edildiği dönem sonuna kadar olan kredi faizleri ve kur farklarının sabit kıymetin maliyetine eklenmesi gerekmektedir. Ayrıca, ilgili dönemden sonra ortaya çıkan kur farkları ve kredi faizlerinin ise maliyete eklenmesi veya gider yazılması konusunda mükelleflere ihtiyarilik tanınmıştır. 


12- FEVKALADE AMORTİSMAN 
VUK’un 317. maddesine göre, amortismana tabi olup; yangın, deprem, su basması gibi afetler neticesinde değerini tamamen veya kısmen kaybeden; yeni icatlar dolayısıyla teknik verim ve kıymetleri düşerek tamamen veya kısmen kullanılmaz bir hale gelen; cebri çalışmaya tabi tutuldukları için normalden fazla aşınma ve yıpranmaya maruz kalan; menkul ve gayrimenkullerle haklara, mükelleflerin müracaatları üzerine ve ilgili bakanlıkların mütalaası alınmak suretiyle, Maliye Bakanlığı’nca her işletme için işin mahiyetine göre ayrı ayrı belli edilen “Fevkalade ekonomik ve teknik amortisman nispetleri” uygulanır. 
13- AMORTİSMAN AYIRMADA KULLANILAN YÖNTEMLER 
1- Normal Amortisman Yönteminde Amortisman Hesaplama 
VUK’un 315. maddesine göre, mükellefler amortismana tabi iktisadi kıymetlerini Maliye Bakanlığı’nın tespit ve ilan edeceği oranlar üzerinden itfa ederler. İlan edilecek oranların tespitinde iktisadi kıymetlerin faydalı ömürleri dikkate alınır. Normal amortisman, amortismana tabi iktisadi kıymetin, normal amortisman oranı uygulanmak suretiyle eşit miktarlar halinde itfa edilmesidir. 333 ve 339 Sıra No.lu VUK Genel Tebliğleri ile normal amortisman yönetiminde kullanılacak oranlara ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir. Amortisman uygulaması konusunda yapılan bu düzenlemeye göre, amortismana tabi iktisadi kıymetlerin amortisman oranlarının tespitinde aktife giriş tarihleri esas alınmaktadır. 

VUK’un mükerrer 320. maddesinde “… 2. Bir iktisadi değer üzerinden normal amortisman usulüne göre amortisman ayrılmasına başladıktan sonra bu usulden dönülemez. 3. Bir iktisadi değer üzerinden azalan bakiyeler usulüne göre amortisman ayrılmaya başlandıktan sonra normal amortisman usulüne geçilebilir. Bu suretle usul değiştirenler keyfiyeti beyannamelerinde veya eski bilançolarda belirtmeye mecburdurlar. Kabul edilen yeni usul bu bildirimin yapıldığı beyannamenin taalluk ettiği dönemden itibaren nazara alınır. Bu takdirde henüz yok edilmemiş olan değer kısmı, bakiye amortisman süresine bölünmek suretiyle eşit miktarlarla yok edilir.” hükmü yer almaktadır. Dolayısı ile mükelleflerin bu hükümlere göre amortisman yöntemini seçmeleri halinde işlem yapmaları yapılan kayıtların doğruluğu açısından faydalı olacaktır. 

2- Azalan Bakiyeler Yönteminde Amortisman Hesaplama 
VUK’un mükerrer 315. maddesine göre, bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerden dileyenler, amortismana tabi iktisadi değerlerini, azalan bakiyeler üzerinden amortisman usulü ile yok edebilirler. Anılan madde hükmüne göre azalan bakiyeler usulü ile amortisman hesaplamada; her yıl, üzerinden amortisman hesaplanacak değer, evvelce ayrılmış olan amortismanlar toplamının tenzili suretiyle tespit olunur. Enflasyon düzeltmesi yapılan dönemlerde, üzerinden amortisman ayrılacak değer, amortismana tâbi iktisadî kıymetin düzeltilmiş değerinden daha evvel ayrılmış olan amortismanların toplamının taşınmış değerleri indirilmek suretiyle tespit edilir, bu usulde uygulanacak amortisman oranı % 50’yi geçmemek üzere normal amortisman oranının iki katıdır ve bu usulde amortisman süresi normal amortisman nispetlerine göre hesaplanır. Yine söz konusu madde hükmü uyarınca, bu sürenin son yılına devreden bakiye değer, o yıl tamamen yok edilir. 
ÖZELGE VE YARGI KARARLARI 
İşletmenin aktifine kaydedilip amortismana tabi tutulan kıymetler için amortisman kaydının tesisi zorunludur(2). 

Yenileme fonu uygulamasında sözü edilen “yıl” deyimi, vergilendirme dönemini ifade eder(3). 

Patent hakkı, gayri maddi bir hak olduğundan, bu hakkın elde edilmesi amacıyla yapılan ödemelerin aktifleştirilerek amortismana tabi tutulması gerekir(4). 

Turizm faaliyetinde bulunan işletmenin aktifinde yer alan yata ait amortismanların kurum kazancının tespitinde gider olarak indirilebilecektir(5). 

Satın alınan makinanın amortisman başlangıcının aktife giriş tarihi olması gerekmektedir(6). 

Yapılmakta olan yatırımlar hesabında izlenen kıymetler için, amortisman ayrılmasına olanak bulunmamaktadır(7). 
SONUÇ 
Amor­tis­man, iş­let­me­ler­de kul­la­nı­lan ma­ki­ne, do­na­nım, bi­na gi­bi du­ran var­lık­lar­la il­gi­li ola­rak or­ta­ya çıka­cak de­ğer ka­yıp­la­rı­nı, il­gi­li bu­lun­duk­la­rı dö­nem­le­re da­ğıt­mak su­re­tiy­le iş­let­me var­lı­ğı­nı sür­dür­me­yi amaçlayan bir iş­lem­dir. Sa­bit kıy­met­ler ile il­gi­li amor­tis­man ko­nu­su VUK’un 313-321. mad­de­le­ri ara­sın­da dü­zen­len­miş­tir. İşletmede bir yıldan fazla kullanılan ve yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunan gayrimenkullerle, gayrimenkul gibi değerlenen iktisadi kıymetlerin, alet, edavat, mefruşat, demirbaş ve sinema filmlerinin birinci kısımdaki esaslara göre tespit edilen değerinin VUK hükümlerine göre yok edilmesi amortisman mevzuunu teşkil eder. İlgili mevzuat gereğince sözleşme süresinden sonra bedelsiz olarak devlete veya devletçe tensip olunan bir teşekküle veya belediyeye intikali öngörülen amortismana tabi iktisadi kıymetlerden (sözleşme süresinde yenilenmesi gerekenler hariç), sermayenin veya özel maliyet bedellerinin itfası hükümlerine göre amortismana tabi tutulanlar, genel hükümler uyarınca ayrıca amortismana tabi tutulamazlar. 680 TL’yi aşmayan peştemallıklar ile işletmede kullanılan ve değeri 680 TL’yi aşmayan alet, edevat, mefruşat ve demirbaşlar amortismana tabi tutulmayarak doğrudan doğruya gider yazılabilir. İktisadi ve teknik bakımdan bütünlük arz edenlerde bu had topluca dikkate alınır. 

Niyazi ÖZKAYA* 
Yaklaşım 

* Eskişehir Vergi Dairesi Başkanlığı, Grup Müdürü 

(1) 393 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği ile 2010 yılı için 680 TL öngörülmüştür. 
(2) MB.’nin, 02.11.1975 tarih ve 24457-313-102 sayılı Özelgesi. 
(3) MB.’nin, 17.04.1992 tarih ve 2-24459-328-110/35448 sayılı Özelgesi. 
(4) MB.’nin, 15.12.1995 tarih ve 51/51221/70020 sayılı Özelgesi. 
(5) Dn. 4. D.’nin, 16.04.2001 tarih ve E. 2000/1175, K. 2001/1574 sayılı Kararı. 
(6) Dn. 4. D.’nin, 05.02.2003 tarih ve E. 2001/4084, K. 2003/339 sayılı Kararı. 
(7) Dn. 4. D.’nin, 11.06.2008 tarih ve E. 2006/5474, K. 2008/2262 sayılı Kararı.

3 Haziran 2014 Salı

Vergi ve SGK Alacaklarının Yeniden Yapılandırılmasını Öngören Kanun Teklifi TBMM'ye Sunuldu.

Bazı Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlar ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifinde;
  • 30 Nisan 2014 tarihinden önceki dönemlere ilişkin kesinleşmiş vergi alacaklarına,
     
  • Kasa fazlaları ile ortaklardan alacakların işletme kayıtlarında gerçek duruma uygun hale getirilmesine,
     
  • SGK’ya ilişkin alacakların yeniden yapılandırılmasına,
     
  • Çeşitli idari para cezalarına
ilişkin düzenlemeler öngörülmektedir.
Bu kanun teklifi geçmiş dönemlerde yayımlanan "af kanunları"ndan farklı olarak matrah artırıma ilişkin düzenlemeler içermemektedir.

Kaynak : Deloitte

Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği Hakkında Notlar

Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği Hakkında Notlar
I. Genel Bilgiler
1 Mayıs 2014 tarihinden itibaren yürürlükte olan Katma Değer Vergisi Uygulama Genel Tebliği, Katma Değer Vergisi Kanunu'nun Kısım, Bölüm ve Madde tanzimine uygun şekilde hazırlanmıştır. Böylelikle Kanunun maddeleri ile Tebliğ açıklamaları arasında kolaylıkla irtibat kurulabilmektedir.
Bu Tebliğin;
  • Mükellefiyet başlıklı birinci kısmında KDV tevkifatı ile ilgili iade uygulaması dışında eski tebliğlerdeki düzenleme ve açıklamalar genel itibariyle korunmuştur.
     
  • İstisnalar başlıklı ikinci kısmında eski tebliğlerdeki düzenleme ve açıklamalar genel itibariyle korunmuştur.
     
  • Matrah, Nispet ve İndirim başlıklı üçüncü kısmında eski tebliğlerdeki düzenleme ve açıklamalar genel itibariyle korunmuştur.
     
  • KDV İadesinde Ortak Hususlar başlıklı dördüncü kısmında indirimli teminat uygulaması, hızlandırılmış iade sistemi ve özel esaslar ile özel esaslardan genel esaslara dönüş gibi konularda değişlikler yapılmıştır.
     
  • Verginin Tarhı ve Ödenmesi başlıklı beşinci kısmında eski tebliğlerdeki düzenleme ve açıklamalar genel itibariyle korunmuştur.
     
  • Usul Hükümleri ve Çeşitli Hususlar başlıklı altıncı kısmında eski tebliğlerdeki düzenleme ve açıklamalar genel itibariyle korunmuştur.
II. Yapılan Değişikliklere ve Getirilen Yeniliklere ilişkin Notlar
1. Tevkifata tabi işlemelerde KDV iadesinde 5.000 TL (4000 TL idi) ve üzerindeki mahsuben iade talepleri önceden olduğu gibi sadece teminat ve/veya vergi inceleme raporu sonucuna göre yerine getirilecektir. 5.000TL’yi aşan kısım için teminat verilmesi halinde teminat, vergi inceleme raporu ile çözülecektir. Ancak;
  • Külçe metal teslimleri,
  • Bakır, çinko, alüminyum ve kurşun ürünlerinin teslimi,
  • Metal, plastik, lastik, kauçuk, kâğıt, cam hurda ve atıklarının teslimi,
  • Metal, plastik, lastik, kauçuk, kâğıt ve cam hurda ve atıklarından elde edilen hammadde teslimi,
  • Pamuk, tiftik, yün ve yapağı ile ham post ve deri teslimi,
  • Ağaç ve orman ürünleri teslimi,
ile ilgili mahsuben iade talepleri miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilecektir. (Tebliğdeki yeri: I/C-2.1.5.2.1)
2. İade talebi olmasa dahi, istisnaları tevsik edici belgeler, beyannamelerle birlikte vergi dairesine sunulacaktır. (Tebliğdeki yeri: II/A.1.1.2-.II/A.2.2- II/A.3.3 ve II/A.4.3)
3. Antrepo işleticilerinin düzenleyeceği ardiye faturalarında KDV uygulaması ardiye ücreti ithalatta KDV matrahına dahil edilecektir. (Tebliğdeki yeri: III/A-2.)
Buna göre, ithal edilen eşyanın gümrük antreposuna konulduğu tarihten gümrük beyannamesinin tescil tarihine kadar geçen süre için ödenen ardiye ücreti üzerinden KDV Kanununun (17/4-o) maddesine göre KDV hesaplanmadığından vergilendirilmeyen bu tutar, ithalatta KDV matrahına dahil edilecektir.
Ayrıca Tebliğde, malın, ithalat işlemi gerçekleştikten sonra da gümrük antreposunda kalmaya devam etmesi durumunda gümrük beyannamesinin tescil tarihine kadar verilen hizmet için ayrı bir fatura düzenlenebileceği gibi antrepodan çekiş sırasında işlem için tek bir fatura da düzenlenebileceği belirtilmiştir.
4. Hizmet ihracından kaynaklanan iadelerden, mahsuben iadeler için bundan böyle vergi inceleme raporu ya da YMM raporu aranacak, nakden iade talepleri münhasıran vergi incelemesi sonucuna göre yerine getirilecektir. (Tebliğdeki yeri: II/A-2.3.1.)
5. Uluslararası Taşımacılık faaliyetlerinden kaynaklanan iadelerde (md.14), mahsuben iade talepleri için de vergi inceleme raporu ya da YMM raporu istenecektir. (Tebliğdeki yeri: II/A-2.3.1.)
6. Türkiye'de ikamet etmeyen yolculara KDV iadesi yapmak isteyen aracı firmaların, Gelir İdaresi Başkanlığından "Yetki Belgesi" almak üzere başvuru yapabilmesi için, aranan şartlardan asgari özkaynak tutarı 500.000 TL’den 1.000.000 TL çıkarılmıştır. (Tebliğdeki yeri: II/A-5.7.1)
7. Taşımacılık faaliyetini yapan yabancı kişi/firma ile fuar, panayır ve sergilere katılan yabancı kişi/firmalar, ödedikleri KDV’nin iadesini talep edebilmektedirler. Önceki uygulamada taşımacılık ile ilgili iade taleplerinden İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı Ulaştırma Vergi Dairesi yetkiliyken, KDV Uygulama Genel Tebliği ile bu yetki Boğaziçi Kurumlar Vergi Dairesi Müdürlüğü veya Marmara Kurumlar Vergi Dairesi Müdürlüğü; fuar, panayır ve sergiye katılım ile ilgili olarak da bu faaliyetin yapıldığı yerdeki vergi dairesi başkanlığı veya defterdarlığın belirleyeceği vergi daireleri yetkili kılınmıştır. (Tebliğdeki yeri: II/A-6.2)
8. Geçici ihracat veya hariçte işleme rejimleri çerçevesinde malların yurtdışı edilmesi, kesin ihracata dönmediği sürece, ihraç kaydıyla teslimler açısından ihracat olarak kabul edilmeyecektir. Diğer bir deyişle kesin ihracı öngörülmeyen mallar için ihraç kaydıyla teslim uygulaması mümkün değildir. (Tebliğdeki yeri: II/A-8.1)
9. İhraç kaydıyla teslimlerde tecil-terkin uygulamasından tarım üreticileri de yararlanabilecektir. Buna göre, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından alınmış çiftçi kayıt belgesi, gıda işletmesi kayıt belgesi ve işletme onay belgelerinden (üretici belgesi) herhangi birine sahip olan tarım üreticileri de tecil-terkin uygulamasından yararlanabileceklerdir. (Tebliğdeki yeri: II/A-8.3)
10. İhraç kaydıyla teslim edilen malın ihracatının gerçekleşmemesi üzerine imalatçının ödediği vergi için ihracatçıya rücu etmesi halinde, ihraç kaydıyla teslim edilen mallara ilişkin hesaplanan KDV, ihracatçı açısından ihracatın gerçekleşmesi gereken sürenin (ek süre verilmişse bu süre) sonu itibarıyla indirilebilir hale gelmektedir. Bu kapsamda, ihracatçının süresinde ihraç edemediği mallara yönelik olarak imalatçıya ödediği KDV’yi en erken ihraç süresinin (ek süre verilmişse bu süre) sona erdiği tarihi takip eden günün dahil olduğu dönem içinde ve nihai olarak o dönemi kapsayan takvim yılı içerisinde indirim konusu yapması mümkün olacaktır. (Tebliğdeki yeri: II/A-8.7.)
11. KDV Kanunu’nun geçici 17. maddesi kapsamında teslimde bulunan dahilde işleme izin belgesi (DİİB) sahibi mükellefin, iadesini talep edeceği KDV tutarı, ihraç kaydıyla teslim nedeniyle hesaplayıp tahsil etmediği KDV tutarından, bu malların üretimi için geçici 17. madde kapsamında temin ettiği mallar nedeniyle ödemediği KDV tutarı düşüldükten sonra kalan tutardan fazla olamayacaktır. (Tebliğdeki yeri: II/A-9.1.)
12. DİİB sahibi mükelleflerin, KDV Kanununun geçici 17. maddesi kapsamında temin ettiği malları kullanarak ürettiği malları, DİİB sahibi alıcılara yine geçici 17. madde kapsamında tecil-terkin uygulayarak teslimi mümkündür. Ancak, bu kapsamda teslim edilen malların, diğer DİİB’nin girdisi mahiyetinde olması ve her bir DİİB’nin dahilde işleme mevzuatına uygun olarak kapatılması gerekecektir. (Tebliğdeki yeri: II/A-9.1.)
13. Dahilde işleme rejimi kapsamında belge almış alıcılardan, KDV Kanununun geçici 17. maddesi kapsamında KDV ödemeksizin mal alımı yapabilmeleri için ayrıca “imalatçı” vasfı aranmayacaktır. (Tebliğdeki yeri: II/A-9.2.)
14. DİİB sahibi mükelleflere, dahilde işleme rejimi kapsamında ihraç edilecek ürünlerin imalinde kullanılacak maddeleri teslim edecek satıcıların KDV mükellefi olmaları yeterli sayılacaktır; ayrıca imalatçı olmalarına ilişkin bir şart aranmayacaktır. (Daha önce imalatçı vasfını haiz olması aranıyordu) (Tebliğdeki yeri: II/A-9.3.)
15. Dahilde işleme rejimi kapsamında alınan maddelerin, işlendikten sonra elde edilen mamul mal içerisinde ihraç edilmesi esastır. Önceden satın alınan maddeler kullanılmak suretiyle vücuda getirilen ve söz konusu rejim kapsamında ihraç edilen malların bünyesine giren maddelerin (eş değer eşya) belge kapsamında olsa dahi sonradan belge sahiplerine tesliminde veya ithalinde KDV tahsil edilmeksizin işlem yapılması mümkündür. Ancak bu uygulama kapsamında DİİB sahibi mükellefin veya ihracatçının iade talebi DİİB kapatılmadan yerine getirilmeyecektir. (Tebliğdeki yeri: II/A-9.4.)
16. KDV Kanunu'nun 13. maddesi kapsamındaki imal, inşa, tadil, bakım ve onarım uygulamalarını içeren istisna düzenlemelerinde “proje uygulaması”na geçilmektedir. Buna göre, vergi dairesi tarafından, sadece proje kapsamdaki tadil, bakım, onarım işleriyle sınırlı olarak uygulanmak üzere istisna belgesi verilecektir. (Tebliğdeki yeri: II/B-1.2.)
17. KDV Kanunu’nun 13. maddesindeki bazı istisna işlerden kaynaklanan nakden iade taleplerinin münhasıran vergi inceleme sonucuna göre yerine getirileceği düzenlenmiştir. Mevcut uygulamada YMM raporu kabul edilen bu tür nakden iadelerde, bundan böyle sadece vergi inceleme raporuna göre işlem yapılabilecektir. (Tebliğdeki yeri: II/B-1.5.2.-II/B-1.5.3.1.1-II/B-1.5.3.1.2.1-II/B-1.5.3.1.2.2-II/B-1.5.3.2 ve II/B-6.4.1)
18. "Altın, gümüş ve platin ile ilgili arama, işletme ve zenginleştirme ve rafinaj faaliyetlerine yönelik teslim ve hizmetlerde istisna uygulamasında, KDV'nin önce ödenmesi sonra ilgili faaliyetleri yürütenlere nakden veya mahsuben iadesi söz konusuydu. Yeni uygulamada satıcı mükellefler istisna belgelerine istinaden bu faaliyetlere yönelik teslim ve hizmetlere KDV uygulamayacak, daha sonra yüklendikleri vergileri için iade talebinde bulunacaklardır. (Tebliğdeki yeri: II/B-4)
19. Teşvik belgesi kapsamında KDV hesaplamadan mal tesliminde bulunan satıcılar tarafından her bir vergilendirme dönemi içinde gerçekleştirilen bu kapsamdaki satışlar için tebliğ ekinde yer alan (EK: 9B) bildirim formu, beyanname verme süresi içinde elektronik ortamda vergi dairesine verilecektir. (Tebliğdeki yeri: II/B-5.4.)
20. KDV Kanununun 11/1-c ve geçici 17. maddeleri uyarınca satıcı tarafından ihraç kayıtlı teslim kapsamında teslimi gerçekleştirilen mallara ilişkin KDV, alıcı tarafından malın teslimi anında indirilecek KDV hesaplarına intikal ettirilmemektedir. Alıcı tarafından söz konusu alım nedeniyle yüklenilen KDV, süresi içinde ihracatın gerçekleşmemesi durumunda indirilecek KDV olarak kayıtlara intikal ettirilebilmektedir. Dolayısıyla bu durumda alıcının ihracat için verilen sürenin son gününü izleyen gün itibarıyla indirim imkanı doğan vergiyi, bu günü içine alan takvim yılı aşılmamak kaydıyla indirim konusu yapması mümkündür. (Tebliğdeki yeri: III/C-5.6.)
21. Teminatlı iadelerde, Tebliğde aksi belirtilmedikçe, iadenin yapıldığı tarihten itibaren altı ay içinde ibraz edilecek YMM raporu ile çözülecektir. Bu süre içerisinde YMM raporu ibraz edilmemesi halinde teminat VİR sonucuna göre çözülecektir. (Tebliğdeki yeri: IV/B-2)
22. Dış Ticaret Sermaye Şirketleri (DTSŞ) ile Sektörel Dış Ticaret Şirketlerinin (SDTŞ) ihracattan doğan KDV iadelerinde faydalandığı % 4 ve diğer ihracatçıların faydalandığı % 8 indirimli teminat uygulamasından KDV Uyulama Tebliğinde belirtilen genel ve özel şartları taşıyan mükelleflerden DTSŞ ve SDTŞ’ler % 4 ve diğerleri % 8 oranında teminat vereceklerdir. (Tebliğdeki yeri: IV/B-2.)
23. HİS sertifikası sahibi mükelleflerin iade taleplerinin bulunduğu her takvim yılında, İdare tarafından belirlenen en az bir vergilendirme dönemi KDV iadeleri yönünden incelenecek ve bu inceleme ivedi olarak sonuçlandırılacaktır. Yapılan incelemede haksız/yersiz iade aldığı anlaşılan mükelleflerden; haksız/yersiz aldığı vergilerin, ilgili dönemde yapılan vergi iadelerine oranı % 5'i (bu oran önceki uygulamada %1 olarak belirlenmişti.) geçen mükelleflerin sertifikaları iptal edilecektir. Bu mükelleflere, raporun vergi dairesine intikal tarihinden itibaren beş yıl süreyle tekrar sertifika verilmeyecektir. (Tebliğdeki yeri: IV/B-3.)
24. Teminat mektubuyla nakden iade talepleri, nakit iade talebine ilişkin dilekçe ve teminatın yanı sıra ibrazı gerekli diğer belgelerin tamamlanıp KDVİRA sistemi tarafından “KDV İadesi Kontrol Raporu”nun üretilmesinden ve varsa yapılması gereken teyitlerin (örneğin, mal ihracatında gümrük beyannameleri ve usulüne uygun olarak gösterilmiş teminat mektupları ile varsa onaylı özel faturaların teyidi) yapılmasından sonra 10 gün içinde yerine getirilecektir. (Tebliğdeki yeri: IV/B-5.1)
25. 3065 sayılı Kanunun (11/1-c) ve geçici 17 nci maddeleri kapsamında yapılan ihraç kaydıyla teslimler nedeniyle tecil edilen verginin terkininde indirilecek KDV listesi vergi dairesine ibraz edilmeyecektir. (Tebliğdeki yeri: IV/B-7.)
26. İade hakkı doğuran işlemleri bulunan mükelleflerin bu işlemler dolayısıyla yüklendikleri vergileri nakden veya mahsuben iade olarak talep etmek yerine indirim yoluyla giderme tercihinde bulunmaları mümkündür. Bu şekilde beyanda bulunan mükelleflerin, iade için istenenler hariç, iade hakkı doğuran işlemi tevsik eden belgeleri beyanname ekinde ibraz etmeleri gerekmektedir. Ancak, mükelleflerin iade hakkı doğuran işlemleri nedeniyle iadesini talep ettikleri tutarın bir kısmının iade alınıp kalan kısmının indirim yoluyla giderilmesi tercihinde bulunmaları mümkün değildir. (Tebliğdeki yeri: IV/D.1.)
27. 3065 sayılı Kanunun (11/1-c) ve geçici 17 nci maddeleri kapsamındaki ihraç kaydıyla teslimlerden doğan KDV iade alacaklarının, indirim yoluyla telafi edilebilmesi mümkündür. Bu tercihi yapan mükellefler, tecil edilemediği için iadesi gereken KDV tutarlarını ihracatın gerçekleştiği dönem beyannamesinin “İndirimler” kulakçığının “İndirimler” tablosunda 107 kod numaralı satır aracılığıyla indirim konusu yapabileceklerdir. Mükelleflerin bu işlem için indirilecek KDV listesi vermeleri gerekmeyecektir. (Tebliğdeki yeri: IV/D.1.)
28. Kendileri hakkında herhangi bir olumsuzluk bulunmadığı halde doğrudan mal veya hizmet temin ettiği mükellefler hakkında sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme raporu veya tespiti bulunan mükellefler alışlarının gerçekliğini ispat etmeleri veya söz konusu alışlara isabet eden kısmı iade hesaplarından çıkaran mükelleflerin iade talepleri genel esaslara göre sonuçlandırılacaktır. (Tebliğdeki yeri: IV/E-11.)
29. Sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme raporu veya tespiti bulunanlardan alımları bulunmakla birlikte, iadesi talep edilen KDV tutarları içerisinde bunlardan alımlara yönelik belge bulunmayanların iade talepleri, başka bir olumsuzluk olmaması kaydıyla genel esaslara göre yerine getirilecektir. (Tebliğdeki yeri: IV/E-11.)
30. İade taleplerinin genel esaslara göre yerine getirilmesinde, iade talebinden tenzil edilen tutarların, indirime engel başka bir husus bulunmaması kaydıyla, ilgili dönem indirim hesaplarından da çıkarılması ve KDV Düzeltme Beyannamesi verilmesine gerek bulunmamaktadır. (Tebliğdeki yeri: IV/E-11.)
31. Vergi Usul Kanunu’nun 13. maddesinde belirtilen mücbir sebep hali nedeniyle defter ve belgelerinin zayi olduğunu Türk Ticaret Kanunu’nun 82. maddesine uygun olarak ispat eden mükelleflerin iade talepleri, iade talebi ile ilgili alış ve giderlere ait KDV’nin satıcılar tarafından ilgili dönem beyanlarına dahil edildiğinin ispatına bağlı olarak yerine getirilecektir. (Tebliğdeki yeri: IV/D-2.)
32. KDV Kanunu’nun 54. maddesinde, KDV mükelleflerinin, tutulması mecburi defter kayıtlarını bu KDV iadesinin hesaplanmasına ve kontrolüne imkan verecek şekilde düzenlemek zorunda olduklarına hükmedilmiştir.
Tebliğde, bu kayıtlarda en az;
a) Vergi konusu işlemlerin mahiyeti, vergisiz tutarları, hesaplanan vergi, indirilebilir vergi miktarları,
b) Vergiden istisna edilen işlemlerin, indirim hakkı tanınan ve tanınmayanlara göre mahiyeti ve ayırımı ile hesaplanan indirilebilir vergi miktarı,
c) İndirim konusu yapılamayacak işlemlerin niteliği ve bu işlemlerle ilgili vergi miktarları,
ç) Matrah ve indirim miktarlarındaki değişmelerle, ödenen, terkin edilen ve iade olunan vergiler,

hususlarının açıkça gösterilmesi gerektiği belirtilmiştir.

Buna göre, KDV’den istisna edilmiş işlemlerin mevcut olması halinde, tutulacak defter kayıtlarında bu işlemler, indirim hakkı tanınan ve tanınmayanlara göre ayrı ayrı hesaplarda izlenecek ve bu işlemlere ilişkin yüklenilen vergi miktarları kayıtlarda ayrı ayrı gösterilecektir.
İndirim konusu yapılamayacak işlemlerin niteliği ve bu işlemlere ilişkin indirilemeyecek KDV’nin defter kayıtlarında gösterilmesi gerekmektedir. Aynı şekilde iade olunan ve terkin edilen KDV tutarları da kayıtlarda açıkça gösterilecektir.
ATİK’ler nedeniyle yüklenilen ve indirim hesaplarına alınan vergilerden indirimle telafi edilen ve edilemeyen, iade konusu yapılan vergi miktarlarının da kayıtlarda açıkça yer alması gerekmektedir. (Tebliğdeki yeri: IV/D-8 ve VI/A-1)
33. Kendisi hakkında bir olumsuzluk olmamakla birlikte doğrudan mal veya hizmet temin ettikleri safhadan önceki safhalardaki mükellefler hakkında olumsuz rapor veya tespit olanların, müracaatlarına ve ilave bir işleme gerek olmaksızın Tebliğin yürürlüğe girdiği 01.05.2014 tarihinden itibaren bağlı bulundukları vergi dairesi tarafından genel esaslara dönüşü sağlanacaktır. (Tebliğdeki yeri: IV/E-12.)
34. Katma Değer Vergisi Uygulama Tebliği, 01 Mayıs 2014 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Tebliğde yer alan yeni düzenlemelerin Mayıs/2014 öncesi dönemlerdeki iade hakkı doğuran işlemlerden kaynaklanan iade taleplerinde İTUS, HİS Özel Esaslarda bir belirsizlik söz konusu olmayıp, istisnalara ait nakden veya mahsuben iadelerdeki değişikliklerin ne şekilde uygulanacağı tartışmalıdır.
II. İade ve Mahsup İcmali Tablosu
Mad. No
Bend
İade Hakkı Doğuran İşlem
Mahsuben İade
Nakden İade
Eski
Yeni
Eski
Yeni
11.Md.
1-a bendi
Mal İhracı
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Hizmet İhracı
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminatla
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Miktara bakılmaksızın inceleme raporu veya teminat
Türkiye’de İkamet Etmeyenlere özel fatura İle yapılan Teslimler/Bavul Ticareti)
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Roaming Hizmetleri
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Serbest Bölgedeki Müşteriler İçin yapılan Fason Hizmetler
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
1-b bendi
Yolcu Beraberi Eşya Teslimler (Türkiyede İkamet Etmeyenlere KDV Hesaplanarak Yapılan satışlar)
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Türkiye’de İkamet Etmeyen Taşımacılar ile Fuar, Sergi, Panayır Katılımcılarına Yapılan Teslim ve Hizmetlerde İstisna
Mahsuben İade Yok
Mahsuben İade Yok
1.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
1.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
Yabancı Sinema Yapımcılarına tanınan istisnalar
Mahsuben İade Yok
Mahsuben İade Yok
Miktara bakılmaksızın YMM raporu
Miktara bakılmaksızın YMM raporu
1-c bendi ve Geçici 17. Md
İhraç Kaydıyla Teslim, DİİB Kapsamında Teslim
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
13.Md.
a bendi
Deniz, Hava, Demiryolu Araçları Teslimi
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
200 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Deniz, Hava, Demiryolu Araç ve Tesislerinin Tadil, Bakım, Onarım Hizmetleri
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
200 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Miktara bakılmaksızın inceleme raporu veya teminat
Deniz, Hava, Demiryolu Araçlarının İmal Ve İnşasıyla İlgili Teslim Ve Hizmetleri (Bizzat İmal ve İnşa Edenler, Sipariş Üzerine Fiilen İmal ve İnşa  Edenler ve Sipariş Vererek İmal ve İnşa Ettirenler)
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
200 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Miktara bakılmaksızın inceleme raporu veya teminat
b bendi
Liman Ve Hava Meydanlarında Yapılan Hizmetleri
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Miktara bakılmaksızın inceleme raporu veya teminat
c bendi
Petrol Arama Faal. Yürütenlere Yapılan Teslim Ve Hizmetler
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
200 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Boru Hattıyla Taşımacılık Yapanlara Bu Hatların İnşa Ve Modernizasyonuna İlişkin Teslim Ve Hizmetler
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Altın, Gümüş, Platin İle İlgili Arama, İşletme ve Zenginleştirme Faaliyetlerine İlişkin İstisna
Miktara bakılmadan inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Miktara bakılmaksızın inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Miktara bakılmaksızın inceleme raporu veya teminat
d bendi
Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında Makine ve Teçhizat Teslimleri
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
200 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu,YMM raporu  veya teminat
e bendi
Limanların Ve Hava Meydanlarına bağlantı sağlayan Demiryolu Hatları ile Liman ve Hava Meydanlarının İnşası, Yenilenmesi ve Genişletilmesine İlişkin İstisna
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Miktara bakılmaksızın inceleme raporu veya teminat
f bendi
Ulusal Güvenlik Amaçlı Teslim ve Hizmetlere ilişkin İstisna
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
g bendi
Başbakanlık Merkez Teşkilatına Yapılacak Araç Teslimlerinde istisna
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Ürün Senetlerinin İstisnası / Ticaret Borsası Aracılığıyla İlk Teslimi
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
14.Mad.
1 ve 2 bendi
Uluslararası Taşımacılık İstisnası
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
1.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
3 bendi
İhraç Malı Taşıyan Araçlara Motorin Teslimlerinde İstisna
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
1.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
15.Mad.
1-a bendi
Diplomatik Temsilcilik ve Konsolosluklara Yapılan Teslim ve Hizmetler
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
200 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
1-b bendi
Uluslararası Kuruluşlara Yapılan Teslim ve Hizmetler
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
200 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
17 Mad.
4-s bendi
Engellilerin Kullanımına mahsus Araç ve Gereçlerin Teslimi
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
29 Mad.
2. madde
29 / 2 İndirimli Orana Tabi Teslim ve Hizmetler (Aylık Mahsuben İade)
4.000. TL. altında incelemesiz, (Elektrik ve doğalgazın %51'i veya daha fazlası Kamuya ait kuruluşlardan temin edilmesi şartıyla) üzerinde inceleme raporu, YMM raporu (fason tekstil hariç) veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, (Elektrik ve doğalgazın %51'i veya daha fazlası Kamuya ait kuruluşlardan temin edilmesi şartıyla) üzerinde inceleme raporu, YMM raporu (fason tekstil hariç) veya teminat
Nakit İade Yok
Nakit İade Yok
29 / 2 İndirimli Orana Tabi Teslim ve Hizmetler  ( Yıllık İade )
4.000. TL. altında incelemesiz, (Elektrik ve doğalgazın %51'i veya daha fazlası Kamuya ait kuruluşlardan temin edilmesi şartıyla) üzerinde inceleme raporu, YMM raporu (fason tekstil hariç) veya teminat
5.000. TL. altında incelemesiz, (Elektrik ve doğalgazın %51'i veya daha fazlası Kamuya ait kuruluşlardan temin edilmesi şartıyla) üzerinde inceleme raporu, YMM raporu (fason tekstil hariç) veya teminat
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat (fason tekstil hariç)
29/2 İndirimli Orana Tabi Malların İhraç Amaçlı Teslimi (Dış tic. ser. şti, sektörel dış tic. şti., yarıdan fazla hissesine sahip oldukları şirketlere kendi hisselerinin yarısından fazlasına sahip olan mükelleflere teslimde) (aylık)
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın ( Elektrik ve doğalgazın %51'i veya daha fazlası Kamuya ait kuruluşlardan temin edilmesi şartıyla )
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın ( Elektrik ve doğalgazın %51'i veya daha fazlası Kamuya ait kuruluşlardan temin edilmesi şartıyla )
Nakit İade Yok
Nakit İade Yok
29/2 İndirimli Orana Tabi Malların İhraç Amaçlı Teslimi (Dış tic. ser. şti, sektörel dış tic. şti., yarıdan fazla hissesine sahip oldukları şirketlere kendi hisselerinin yarısından fazlasına sahip olan mükelleflere teslimde) (yıllık)
4.000.TL altında incelemesiz üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat ( Elektrik ve doğalgazın %51'i veya daha fazlası Kamuya ait kuruluşlardan temin edilmesi şartıyla )
5.000.TL altında incelemesiz üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat ( Elektrik ve doğalgazın %51'i veya daha fazlası Kamuya ait kuruluşlardan temin edilmesi şartıyla )
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat (fason tekstil hariç)
9/1 Madde
Temizlik, Çevre ve Bahçe Bakım Hizmetleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Makine, Teçhizat, Demirbaş ve Taşıtlara Ait Tadil, Bakım ve Onarım Hizmetleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Yemek Servis ve Organizasyon Hizmetleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Etüt, Plan-Proje, Danışmanlık, Denetim ve Benzeri Hizmetler
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Fason Olarak Yaptırılan Tekstil ve Konfeksiyon İşleri, Çanta ve Ayakkabı Dikim İşleri ve Bu İşlere Aracılık Hizmetleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Yapı Denetim Hizmetleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Servis Taşımacılığı Hizmeti
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
 Her Türlü Baskı ve Basım Hizmetleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
İşgücü Temin Hizmetleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Turistik Mağazalara Verilen Müşteri Bulma / Götürme Hizmetleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya teminat
Yapım İşleri ile Bu İşlerle Birlikte İfa Edilen Mühendislik-Mimarlık ve Etüt-Proje Hizmetleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu  veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu YMM Raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Spor Kulüplerinin Yayın, Reklâm ve İsim Hakkı Gelirlerine Konu İşlemleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu  veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu YMM Raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
 Tebliğin (I/C2.1.3.2.13.) Bölümü Kapsamındaki Hizmetler,
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu  veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu YMM Raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Külçe Metal Teslimleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu  veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu YMM Raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Bakır, Çinko, Alüminyum ve Kurşun Ürünlerinin Teslimi
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu  veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu YMM Raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Hurda ve Atık Teslimi
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu  veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu YMM Raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Metal, Plastik, Lastik, Kauçuk, Kâğıt, Cam Hurda ve Atıklarından Elde Edilen Hammadde Teslimi
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu  veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu YMM Raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Pamuk, Tiftik, Yün ve Yapağı ile Ham Post ve Deri Teslimleri
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu  veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu YMM Raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Ağaç ve Orman Ürünleri Teslimi
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu  veya teminat
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu YMM Raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Geçici 26
BM ile NATO Temsilcilikleri ve Bu Teşkilatlara Bağlı Fon ve Özel İhtisas Kuruluşları ile İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatına (OECD) Resmi Kullanımları İçin Yapılacak Mal Teslimi ve Hizmet İfaları ile Bunların Sosyal ve Ekonomik Yardım Amacıyla Bedelsiz Olarak Yapacakları Mal Teslimi ve Hizmet İfalarında İstisna
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
200 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Geçici 29
 3996 Sayılı Kanuna Göre Yap-İşlet-Devret veya 3359 Sayılı Kanun ile 652 Sayılı Kararnameye Göre Kiralama Karşılığı Yaptırılan Projelerde KDV İstisnası
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
Geçici 30
Büyük ve Stratejik Yatırımlara İlişkin İstisna
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
6111
16. Maddesi
İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazırlık Projesi (İSMEP) Kapsamında Yapılacak Teslim ve Hizmetlerde İstisna
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
Miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmaksızın
4.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat
5.000 TL altında incelemesiz, üzerinde inceleme raporu, YMM raporu veya teminat

Kaynak : Deloitte