Bağlantı : http://archive.ismmmo.org.tr/docs/30_SORUDA_E.pdf
Kaynak : İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası
İÇİNDEKİLER
1)E-fatura yeni bir belge türü müdür?.............................................................................. 2
2)E-fatura uygulaması neler getiriyor?............................................................................. 2
3)E-fatura ve e-defter uygulaması hangi mükellefleri kapsamaktadır? ............................. 2
4)Kapsam dâhilindeki mükellefler hangi alımları ya da satımları için e-fatura
kullanacaklardır?............................................................................................................. 2
5)Belirtilen mükelleflerden hizmet alımı yapanlar e-fatura uygulamasına
kapsamına girecekler midir?............................................................................................ 3
6)Had olarak tespit edilen brüt satış hasılatı hangi kalemleri ihtiva etmektedir? .............. 3
7)Özel hesap dönemine sahip mükellefler hangi yılı dikkate alacaklardır?........................ 3
8)Söz konusu parasal büyüklükleri aşan Kamu kurumları e-fatura uygulamasına
geçecekler midir?............................................................................................................ 3
9)E-fatura uygulamasına geçen mükellefler, her türlü alım-satımlarında sadece
e-fatura mı kullanacaklardır?........................................................................................... 3
10)Zorunluluğa uymayan mükelleflerin karşılaşacakları cezai yaptırım nedir? .................. 4
11)Hangi mükelleflerin e-fatura kullanmak zorunda olduğu nereden öğrenilebilir? .......... 4
12)Belirlenen hadlerin altında kalan mükellefler, talep etmeleri halinde e-fatura
uygulamasından yararlanabilirler mi?.............................................................................. 4
13)Zorunluluk kapsamına giren mükellefler hangi tarihe kadar başvuru yapmak
durumundadırlar?........................................................................................................... 4
14)Başvurular nasıl yapılacaktır? ..................................................................................... 5
15)Başvuru sonrasındaki süreç nasıl işleyecektir? ............................................................ 5
16)Mali mühür alındıktan sonra mükellef yetkilisinin ya da şirket unvanının
değişmesi durumunda ne yapılacaktır?............................................................................ 6
17)E-faturanın muhafaza ve ibraz yükümlülüğü nasıl düzenlenmiştir?.............................. 6
18)E-fatura uygulamasında muhafaza ve ibraz yükümlülüğü açısından mükellefler
nelere dikkat etmelidirler? .............................................................................................. 6
19)E-faturaların mükelleflerin kendi bilgi işlem sistemlerinde saklanması zorunlu mudur? 6
20)E-fatura ve e-defter uygulaması ile vergi incelemelerinde değişiklik arz edecek
hususlar nelerdir? ........................................................................................................... 7
21)E-fatura sistemine geçilmesinde bilgi teknolojisi uygulamaları açısından
seçenekler nelerdir?........................................................................................................ 7
22)E-defter uygulamasına geçmek için şartlar nelerdir? ................................................... 7
23)E-defter kullanıma ilişkin başvuru nasıl yapılacaktır? .................................................. 8
24)Defterler hem elektronik ortamda hem de kâğıt ortamında tutulabilir mi? ................. 8
25)E-defter uygulamasında tasdik işlemi nasıl öngörülmüştür? ........................................ 9
26)Aylık onay işlemi ilgili aya kadar olan bütün kayıtları mı içerecektir?........................... 9
27)Yıl içinde e-defter uygulamasına geçen mükellefler diğer defterlerini
ne yapacaklardır?............................................................................................................ 9
28)E-defterlerin muhafaza ve ibrazı nasıl olacaktır? ......................................................... 10
29)E-defterler nerede muhafaza edilecektir? ................................................................... 10
30)E-fatura ve e-defter uygulamalarına yönelik olarak detaylı bilgi alınabilecek
yasal mevzuat ve resmi internet adresleri nelerdir? ......................................................... 102
30 SORUDA E- FATURA VE E-DEFTER UYGULAMASI
1) E-fatura yeni bir belge türü müdür?
Hayır.Kâğıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahiptir. Dolayısıyla aynı mal
veya hizmet satışı işleminde hem kâğıt faturanın hem de elektronik faturanın
bir arada düzenlenmesi mümkün değildir.
2) E-fatura uygulaması neler getiriyor?
E-fatura uygulamasından yararlanan kullanıcılar; sistemde kayıtlı
kullanıcılara e-fatura gönderebilir, sistemde kayıtlı kullanıcılarda e-fatura
alabilir ve söz konusu e-faturalarını bilgisayar ortamında muhafaza ederek
istendiğinde ibraz edebilirler.
3) E-fatura ve e-defter uygulaması hangi mükellefleri kapsamaktadır?
Kapsam dâhil indeki mükellefler 2 başlık altında toplanabilir.
a) 4.12.2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni
yağ lisansına sahip olanlar ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan
mükelleflerden 31.12.2011 tarihi itibariyle asgari 25 Milyon TL brüt satış
hasılatına sahip olanlar.
b) 6.6.2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı
listedeki malları imal, inşa veya ithal edenler ile bunlardan 2011 takvim
yılında mal alan mükelleflerden 31.12.2011 tarihi itibariyle asgari 10 Milyon
TL brüt satış hasılatına sahip olanlar.
4) Kapsam dâhilindeki mükellefler hangi alımları ya da satımları için e-fatura
kullanacaklardır?
5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip
olan mükelleflerden 2011 takvim yılı içinde mal alışı yapanlar, satın aldıkları
malın türüne, fiyatına, miktarına veya herhangi bir özelliğine bakılmaksızın,
2011 yılı gelir tablolarındaki brüt satış hasılatı rakamları 25 Milyon TL veya
daha yüksek ise elektronik fatura ve elektronik defter uygulamalarına dâhil
olacaklardır. Lisans sahibi mükelleflerden alış yapanların, madeni yağ
sektöründe veya başka bir sektörde faaliyet göstermesi zorunluluk
karşısındaki durumlarını etkilememektedir. Aynı şekilde; 4760 sayılı Özel
Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları imal, inşa veya ithal
eden mükelleflerden 2011 takvim yılı içinde mal alışı yapanlar, satın aldıkları
malın türüne, fiyatına, miktarına veya herhangi bir özelliğine bakılmaksızın
2011 yılı gelir tablolarındaki brüt satış hasılatı rakamları 10 Milyon TL veya
daha yüksek ise elektronik fatura ve elektronik defter uygulamalarına dahil
olacaklardır. Bu kapsamda alış yapanların tütün, alkol, kolalı gazozlar
sektörlerinde veya başka sektörlerde faaliyet göstermesi zorunluluk
karşısındaki durumlarını etkilememektedir. 3
5) Belirtilen mükelleflerden hizmet alımı yapanlar e-fatura uygulamasına
kapsamına girecekler midir?
Hayır. Madeni yağ lisansına sahip olan ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi
Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları imal, inşa veya ithal eden
mükelleflerden sadece mal alışları bulunan mükellefler Genel Tebliğ
kapsamında elektronik fatura ve elektronik defter uygulamalarına dâhil
olacaklardır. Hizmet alımları kapsam dâhilinde değildir.
6) Had olarak tespit edilen brüt satış hasılatı hangi kalemleri ihtiva
etmektedir?
Mükellefler brüt satış hasılatlarının hesaplanmasında, sadece madeni yağ,
tütün, alkol veya kolalı gazoz satışları değil gelir tablosunda yer alan bütün
satışları gösteren brüt satış hasılatına göre zorunluluk kapsamına alınacaktır.
7) Özel hesap dönemine sahip mükellefler hangi yılı dikkate alacaklardır?
Özel hesap dönemine sahip mükellefler brüt satış hasılatlarının
hesaplanmasında 2011 takvim yılında sona eren özel hesap dönemi brüt satış
hasılatını dikkate alacaklardır.
8) Söz konusu parasal büyüklükleri aşan Kamu kurumları e-fatura
uygulamasına geçecekler midir?
10.12.2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa
ekli cetvellerde yer alan idare, kurum ve kuruluşlar ile iktisadi kamu
kuruluşlarının elektronik fatura uygulamasından yararlanma ve elektronik
defter tutma zorunluluğu bulunmamaktadır.
9) E-fatura uygulamasına geçen mükellefler, her türlü alım-satımlarında
sadece e-fatura mı kullanacaklardır?
Hayır. Sadece e-fatura uygulamasından yararlanan mükelleflerin birbirlerine
yapmış oldukları mal teslimi veya hizmet ifaları için e-fatura düzenlemeleri
zorunludur. E-fatura kullanmak zorunda olan mükellefler; nihai tüketicilere
ya da e-fatura kullanmayan mükelleflere kâğıt fatura düzenlemeye devam
edeceklerdir. 4
10)Zorunluluğa uymayan mükelleflerin karşılaşacakları cezai yaptırım nedir?
Getirilen zorunluluklara uymayanlar hakkında, Vergi Usul Kanununun ceza
hükümleri uygulanır. E-fatura uygulamasına dâhil olma zorunluluğu getirilen
mükellefler elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan diğer mükelleflere
kâğıt ortamında fatura düzenleyemezler; düzenlemeleri halinde kâğıt
ortamında düzenlenen bu faturalar hiç düzenlenmemiş sayılır ve Vergi Usul
Kanunu’nun 353 üncü maddesi uyarınca, 190 TL’den az olmamak üzere,
düzenlenmediği kabul edilen fatura tutarının %10’u oranında özel usulsüzlük
cezası kesilir. Bu nedenden dolayı kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı
her bir tespit için 9.400 TL’yi, bir takvim yılı içinde ise 94.000 TL’yi aşamaz.
Ayrıca e-fatura uygulaması kapsamında, e-fatura alması gerekirken kâğıt
fatura kabul eden mükelleflerin, ilgili vergi mevzuatı hükümleri çerçevesinde
bahse konu KDV’yi indirim konusu yapamayacakları ve kâğıt faturada yer
alan tutarı gider yazamayacakları tabiidir.
11)Hangi mükelleflerin e-fatura kullanmak zorunda olduğu nereden
öğrenilebilir?
Söz konusu güncel liste, www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanacaktır. E-fatura uygulamasından yararlanan mükellefler fatura
düzenlemeden önce muhatabın www.efatura.gov.tr internet adresinde yer
alan kayıtlı kullanıcı listesine kayıtlı olup olmadığını kontrol edecekler, kayıtlı
kullanıcı ise elektronik fatura, kayıtlı kullanıcı değilse kağıt fatura
düzenleyeceklerdir.
12)Belirlenen hadlerin altında kalan mükellefler, talep etmeleri halinde
e-fatura uygulamasından yararlanabilirler mi?
Evet. Belirlenen mükelleflerden mal veya hizmet alan ve tespit edilen
hadlerin altında kalan mükelleflerin de istemeleri halinde elektronik defter ve
elektronik fatura uygulamalarından yararlanabilecekleri tabiidir.
13)Zorunluluk kapsamına giren mükellefler hangi tarihe kadar başvuru
yapmak durumundadırlar?
Bu kapsamdaki mükelleflerin e-fatura uygulamasına 2013 takvim yılı
içerisinde geçmeleri zorunludur. Gelir İdaresi Başkanlığı'na başvurulması için
son tarih 1 Eylül 2013’tür. E-defter uygulamasına ise kapsa dâhilindeki
mükellefler tarafından 2014 takvim yılı içerisinde geçilmesi zorunludur. Gelir
İdaresi Başkanlığı'na başvurulması için son tarih 1 Eylül 2014’tür.5
14) Başvurular nasıl yapılacaktır?
Uygulama kapsamındaki mükelleflerin yerine getirmeleri gereken işlemler
sırası ile şu şekildedir;
a) http://www.efatura.gov.tr/ internet adresinde yer alan "e-fatura
Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi" doldurularak yetkili kişi veya
kişiler tarafından imzalanacaktır,
b) Tüzel kişi mükellefler için "Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi
Taahhütnamesi" doldurularak yetkili kişi veya kişiler tarafından
imzalanacaktır,
c) Gerçek kişi mükelleflerin 15.1.2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza
Kanunu hükümleri çerçevesinde üretilen nitelikli elektronik sertifikaya sahip
olmaları.
Uygulamadan yararlanmak isteyen mükellefler aşağıda yer alan belgeler ile
Gelir İdaresi Başkanlığı’na yazılı olarak başvuruda bulunacaktır.
a) "e-Fatura Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi" nin imzalı aslı,
b) Tüzel kişi mükellefler tarafından "Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi
Taahhütnamesi" nin imzalı aslı,
c) Şirket kuruluş sözleşmesi Ticaret Sicil Gazetesinde 1.10.2003 tarihinden
önce yayımlanmış ise ilgili ticaret sicil gazetesinin noter onaylı örneği veya
aslının getirilmesi halinde Başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi,
(Sonradan unvan değişikliği yapılması halinde en son unvanın ilan edildiği
ticaret sicil gazetesinin noter onaylı örneği veya aslının getirilmesi halinde
Başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi.)
d) Başvuru formuna tüzel kişi mükelleflerin adına imza atan kişi veya kişilerin
yetkili olduğunu gösteren noter onaylı imza sirküleri örneği veya aslının
getirilmesi halinde Başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi.
15) Başvuru sonrasındaki süreç nasıl işleyecektir?
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yapılan değerlendirme sonrasında
başvuruları uygun bulunan gerçek kişi mükelleflerin kullanıcı hesapları
Başkanlıkça tanımlanacak ve aktive edilecektir. Başkanlık tarafından yapılan
değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan tüzel kişi
mükelleflerden Mali Mühürlerinin temini işlemlerini yerine getirenlerin
kullanıcı hesapları Başkanlıkça tanımlanacak ve aktive edilecektir. Bu
işlemlerin tamamlanmasının ardından kullanıcı hesabı aracılığı ile e-fatura
gönderme ve/veya alma işlemleri gerçekleştirilebilecektir.6
16) Mali mühür alındıktan sonra mükellef yetkilisinin ya da şirket unvanının
değişmesi durumunda ne yapılacaktır?
Mali Mühürün, kurumun bildirilen yetkili veya yetkililerinin kontrolü altında
kullanılması, yetkili kişi veya kişilerin değişmesi halinde de yeni yetkili veya
yetkililerin derhal belirlenmesi ve bunlara ait bilgilerin Başkanlıkça
belirlenecek yöntemlerle bildirilmesi zorunludur. Tüzel kişilerin ve diğer
kurumların herhangi bir nedenle unvanlarının değişmesi halinde, eski unvanı
barındıran sertifikaları geçerliliğini kaybedeceğinden, unvan değişikliğini
izleyen 15 gün içerisinde yeni unvanına uygun sertifika başvurusu yapması
gerekmektedir.
17) E-faturanın muhafaza ve ibraz yükümlülüğü nasıl düzenlenmiştir?
Mükellefin, elektronik fatura gönderip alma işlemini özel entegrasyon izni
alan mükelleflere ait bilgi işlem sistemi vasıtasıyla gerçekleştirmesi,
muhafaza ve ibraz ödevlerini ortadan kaldırmaz. E-fatura gönderip alma
işleminde kullanılan bilgi işlem sistemi yazılım ve donanım alt yapısının
Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının
geçerli olduğu yerlerde bulunması zorunludur.
18) E-fatura uygulamasında muhafaza ve ibraz yükümlülüğü açısından
mükellefler nelere dikkat etmelidirler?
Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü, arşivlenen faturaların doğruluğuna,
bütünlüğüne ve değişmezliğine ilişkin olan her türlü elektronik kayıt ve veri,
veritabanı dosyası, saklama ortamı ile doğrulama ve görüntüleme araçlarının
tümünü kapsamakta olup, e-faturalara istendiğinde kolaylıkla erişebilmeyi,
anlaşılabilir ve eksiksiz bir biçimde görüntüleyebilmeyi ve faturaların
okunabilir kâğıt baskılarını üretebilmeyi sağlayacak biçimde yerine
getirilmelidir.
19) E-faturaların mükelleflerin kendi bilgi işlem sistemlerinde saklanması
zorunlu mudur?
Mükelleflere ait elektronik faturaların yine mükelleflere ait bilgi işlem
sistemlerinde saklanması esas olup üçüncü kişiler nezdinde de elektronik
saklama yapılabilecektir. Başka mükelleflerden elektronik saklama
hizmetinin alınması mükelleflerin elektronik faturalarının muhafaza ve ibraz
sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Elektronik faturaların muhafazasının
Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının
geçerli olduğu yerlerde yapılması zorunludur. Bu zorunluluk yurt dışında
ikincil bir arşivleme yapılmasına engel teşkil etmez.7
20) E-fatura ve e-defter uygulaması ile vergi incelemelerinde değişiklik arz
edecek hususlar nelerdir?
Gelir İdaresi Başkanlığı, gerek görmesi halinde uygulamadan yararlanan
mükelleflerin bilgi işlem sistemini/sistemlerini denetleme yetkisine sahiptir.
Bu denetimler sırasında mükellefler, gerekli her türlü imkânı (uygun donanım
ve yazılımlar, terminallere ulaşım izinleri ve uzman personel gibi) sağlamak
zorundadır. Mükellefler, bilgi işlem sistemini/sistemlerini oluşturan yazılım,
donanım, dosya, dokümantasyon ve diğer unsurları, hiçbir şekilde kısmen
veya tamamen vergi inceleme elemanlarının ve Başkanlıkça görevlendirilecek
personelin erişimini ve denetimini engelleyecek bir sözleşme veya lisansa
konu edemez.
21) E-fatura sistemine geçilmesinde bilgi teknolojisi uygulamaları açısından
seçenekler nelerdir?
E-fatura uygulaması kapsamında fatura oluşturma, gönderme ve alma
işlemleri;
a) Bilgi işlem sistemlerinin e-fatura uygulamasına entegre edilmesi yoluyla veya
(yeterli bilgi teknolojisi altyapısına sahip olan kurumlar için)
b) E-fatura uygulamasına ait temel fonksiyonların internet üzerinden genel
kullanımını sağlamak amacı ile oluşturulan ve http://www.efatura.gov.tr/
internet adresinde hizmete sunulan e-fatura portalı aracılığıyla (yeterli bilgi
teknolojisi altyapısına sahip olmayan kurumlar için) ya da Özel entegratör
vasıtasıyla gerçekleştirilebilir.
22)E-defter uygulamasına geçmek için şartlar nelerdir?
a) Gerçek kişi mükelleflerin 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu hükümleri
çerçevesinde üretilen nitelikli elektronik sertifikaya sahip olmaları,
b) Tüzel kişi mükelleflerin 397 ve 421 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğlerinde yer alan belirlemeler çerçevesinde e-fatura uygulamasından
yararlanma iznine sahip olması ve bu çerçevede Mali Mühür temin etmiş
olması,
c) Elektronik defter tutulması, kaydedilmesi, onaylanması, saklanması ve
ibrazında kullanılacak yazılımın uyumluluk onayı almış bir yazılım olması.8
23)E-defter kullanıma ilişkin başvuru nasıl yapılacaktır?
Başvurular www.edefter.gov.tr internet sitesinde belirtilen Başkanlık veya
Genel Müdürlük adresine yazılı olarak yapılacaktır. Talep edilen bilgi ve
belgeler şunlardır;
a) www.edefter.gov.tr internet adresinde yer alan "Elektronik Defter
Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi" nin imzalı aslı,
b) Tüzel kişiler için başvuru formunu imzalayan kişi veya kişilerin yetkili
olduğunu gösteren şirket imza sirkülerinin noter tasdikli örneği (e-fatura
uygulamasından yararlanmaya başlayan ve imza sirkülerinde herhangi bir
değişiklik bulunmayan mükellefler için bu şart aranmayacaktır.),
c) Elektronik defterlerin oluşturulması sırasında, bu konuda uyumluluk onayı
alınmış bir yazılımın kullanılması durumunda söz konusu yazılım hakkında
yazılımın adı, sürüm numarası gibi mükellef kullanımına özgü bilgiler,
ç) Uyumluluk onayı almamış bir yazılım kullanılmak istenmesi durumunda, 1
sıra numaralı Elektronik Defter Genel Tebliğinin "3.2 Yazılımların Uyumluluk
Onayı" başlıklı bölümünde belirtilen belge ve bilgiler.
24)Defterler hem elektronik ortamda hem de kâğıt ortamında tutulabilir mi?
Hayır. Defterlerini elektronik defter biçiminde tutmaya başlayanlar, söz
konusu defterlerini kâğıt ortamında tutamazlar. Kâğıt ortamında tutulan
defterler için geçerli olan kurallar (süre, cezai yaptırımlar, vb.) e-defterler için
de geçerlidir. Elektronik defter tutanlar, elektronik defterlere ait kayıtların
bozulması, silinmesi, zarar görmesi, işlem görememesi halleri ile olağanüstü
durumların meydana gelmesi halinde, durumu on beş gün içinde Başkanlığa
bildirmek ve kayıtları nasıl tamamlayacağına ilişkin ayrıntılı bir plan sunmak
zorundadır. Elektronik defter tutanlar, elektronik defterlerini oluşturdukları
ve muhafaza ettikleri bilgi işlem sistemlerinin haczedilmesi veya bu
sistemlere yetkili mercilerce el konulması halinde, durumu en geç üç iş günü
içerisinde Gelir İdaresi Başkanlığı’na bildirmek zorundadır.9
25)E-defter uygulamasında tasdik işlemi nasıl öngörülmüştür?
Elektronik defter tutma sürecinde hesap döneminin ilk ayının beratının
alınması açılış onayı, son ayının beratının alınması ise kapanış onayı yerine
geçer.
a) Gerçek kişiler elektronik defterlerini, ilgili olduğu ayı takip eden ayın son
gününe kadar (Aralık ayına ilişkin defterler gelir vergisi beyannamesinin
verilme süresinin sonuna kadar) kendilerine ait güvenli elektronik imza ile
imzalar.
b) Tüzel kişiler elektronik defterlerini, ilgili olduğu ayı takip eden ayın son
gününe kadar (Hesap döneminin son ayına ait defterler kurumlar vergisi
beyannamesinin verilme süresi sonuna kadar) kendilerine ait mali mühür ile
onaylar.
c) İmzalı veya mühürlü defterler için berat dosyaları oluşturulur ve bu
dosyalar Elektronik Defter Uygulaması aracılığı ile Başkanlığın onayına
sunulur.
ç) Başkanlık mali mührünü de içeren beratlar elektronik defter tutanlar
tarafından indirilerek istenildiğinde ibraz edilmek üzere ilgili olduğu
elektronik defterler ile birlikte muhafaza edilir.
26)Aylık onay işlemi ilgili aya kadar olan bütün kayıtları mı içerecektir?
Hayır. Aylık dönem, sadece onaya sunulan ayın defter kayıtlarını ifade
etmekte olup, önceki aylara ait kayıtları içermez. Ancak, hesap dönemi veya
takvim yılı içinde, defterlerini elektronik ortamda oluşturmaya başlayanlar,
izleyen ilk ayda oluşturacakları elektronik defterlerde, ilgili hesap döneminin
başından içinde bulundukları döneme kadar gerçekleştirilen tüm kayıtlara yer
vereceklerdir.
27)Yıl içinde e-defter uygulamasına geçen mükellefler diğer defterlerini ne
yapacaklardır?
E- defter tutmaya başladıkları tarih itibarıyla eski defterlerine kapanış tasdiki
yaptıracaklar ve genel hükümler çerçevesinde muhafaza edeceklerdir.10
28)E-defterlerin muhafaza ve ibrazı nasıl olacaktır?
Elektronik defterler, istenildiğinde ibraz edilmek üzere ilgili olduğu beratları
ile birlikte muhafaza edilmek zorundadır. Defterlerini elektronik ortamında
tutanlar, elektronik defterlerini ve ilgili beratlarını vergi kanunları, Türk
Ticaret Kanunu ve diğer düzenlemelerde yer alan süreler dâhilinde elektronik,
manyetik veya optik ortamlarda muhafaza ve istenildiğinde elektronik,
manyetik veya optik araçlar vasıtasıyla eksiksiz ve okunabilir şekilde ibraz
etmekle yükümlüdür. Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü, elektronik defterlerin
ve beratların doğruluğuna, bütünlüğüne ve değişmezliğine ilişkin olan her
türlü elektronik kayıt ve veri, (elektronik imza ve mali mühür değerleri dâhil)
veri tabanı dosyası, saklama ortamı ile doğrulama ve görüntüleme
araçlarının tümünü kapsamakta olup, elektronik defterlere istenildiğinde
kolaylıkla erişebilmeyi, anlaşılabilir ve eksiksiz bir biçimde görüntüleyebilmeyi
ve okunabilir kâğıt baskılarını üretebilmeyi sağlayacak biçimde yerine
getirilmelidir.
29)E-defterler nerede muhafaza edilecektir?
Elektronik defterler ve beratların elektronik defter izni verilenlerin kendilerine
ait bilgi işlem sistemlerinde muhafaza edilmesi mecburi olup, üçüncü kişiler
nezdinde ya da yurt dışında muhafaza işlemi Başkanlık ve Genel Müdürlük
açısından herhangi bir hüküm ifade etmemektedir. Muhafaza
yükümlülüğünün Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye
Cumhuriyeti kanunlarının geçerli olduğu yerlerde yerine getirilmesi
zorunludur.
30)E-fatura ve e-defter uygulamalarına yönelik olarak detaylı bilgi alınabilecek
yasal mevzuat ve resmi internet adresleri nelerdir?
Konuya ilişkin olarak; 397, 416, 421, 424 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğleri, 1 sıra numaralı Elektronik Defter Genel Tebliği ve Vergi Usul
Kanunu Sirküleri 58 / 2013.03’de detaylı açıklamalar bulunmaktadır. Ek
olarak; www.efatura.gov.tr ve www.edefter.gov.tr internet adreslerinde
uygulamaya yönelik açıklamalar yapılmaktadır.
KOBİ'ler için akıl defteri, küçük bilgilendirmeler ile küçük işletmelerin destekçisi olmaya çalışan bir gönüllü. KOFİ Kobi Finansal Yönetim.
18 Temmuz 2013 Perşembe
İşyeri Bina ve Eklentilerinde Alınacak Sağlık ve Güvenlik Önlemlerine İlişkin Yönetmelik
17 Temmuz 2013 ÇARŞAMBA
|
Resmî Gazete
|
Sayı : 28710
|
YÖNETMELİK
| ||
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığından:
İŞYERİ BİNA VE EKLENTİLERİNDE ALINACAK SAĞLIK VE GÜVENLİK
ÖNLEMLERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, işyeri bina ve eklentilerinde bulunması gereken asgari sağlık ve güvenlik şartlarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamına giren bütün işyerlerini kapsar.
(2) Bu Yönetmelik;
a) İşyeri dışında kullanılan taşıma araçlarında veya taşıma araçlarının içindeki işyerlerinde,
b) Yapı ve benzeri geçici veya hareketli iş alanlarında,
c) Maden, petrol ve gaz çıkarma işlerinde,
ç) Balıkçı teknelerinde,
d) Tarım veya orman işyerlerine ait işyeri bina ve eklentileri hariç, işyerinin sınırları içerisinde olmakla beraber işyeri bina ve eklentilerinde çalışanları iş sağlığı ve güvenliği açısından etkilemeyecek uzaklıkta olan veya işyeri bina ve eklentileri ile iş sağlığı ve güvenliği açısından etkileşim içerisinde olamayacak kadar uzak tarım ve orman alanlarında,
uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun 30 uncu maddesine dayanılarak ve Avrupa Birliğinin 30/11/1989 tarihli ve 89/654/EEC sayılı Konsey Direktifine paralel olarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) İşyeri bina ve eklentileri: İşyerine bağlı çalışılan alanlar, çalışanların girip çıkılabileceği bina, tesis vb. ile dinlenme, çocuk emzirme, yemek, uyku, yıkanma, muayene ve bakım, beden ve mesleki eğitim yerleri ve avlu gibi diğer eklentileri,
b) Kanun: 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İşverenlerin Yükümlülükleri
Genel Şartlar
MADDE 5 – (1) İşveren, çalışanların sağlık ve güvenliğini korumak için;
a) Ek-1’de belirtilen asgari sağlık ve güvenlik şartlarını yerine getirir.
b) Acil çıkış yolları ve kapılarını her zaman kullanılabilir durumda tutar.
c) İşyeri bina ve eklentileri ile işyerinde bulunan, özellikle Ek-1’de belirtilen ekipman ve araç-gereçlerin düzenli olarak teknik bakımlarını yapar, çalışanların sağlık ve güvenliklerini olumsuz etkileyebilecek aksaklıkları en kısa zamanda giderir ve gerekli kayıtları tutar.
ç) İşyeri bina ve eklentileri ile ekipmanlarının, araç ve gereçlerinin, özellikle havalandırma sistemlerinin uygunhijyen şartlarını sağlayacak şekilde düzenli olarak temizliğini yapar ve gerekli kayıtları tutar.
d) Risklerden kaynaklanan zararları önlemek veya ortadan kaldırmak amacıyla güvenlikle ilgili kullanılan, özellikle Ek-1’de belirtilen ekipman ve araç-gereçlerin periyodik bakım ve kontrolünü yapar ve ilgili kayıtları tutar.
e) İşyeri bina ve eklentilerinde yeterli aydınlatma, havalandırma ve termal konfor şartlarını sağlar.
f) İşyerinin düzenini, sağlık ve güvenlik risklerine yol açmayacak ve çalışanların işlerini rahatça yapacakları şekilde sağlar.
g) Acil durumları ve yangını önleyici ve bunların olumsuz sonuçlarını sınırlandırıcı gerekli tedbirleri alır, özellikle Ek-1’de belirtilen ekipman ve araç-gereçlerin periyodik bakım ve kontrolünü yapar, gerekli kayıtlarını tutar.
ğ) Çalışanların barınma ihtiyacını karşılaması durumunda, barınma şartlarını çalışanların sağlığını ve güvenliğini koruyacak şekilde düzenler.
(2) İşveren birinci fıkrada belirtilen hükümleri yerine getirmek üzere, ihtiyaç duyduğu hallerde, temizlik, periyodik bakım ve kontroller için, yapılacak işe uygun kişi, kurum ve kuruluşlardan destek alabilir.
Çalışanların bilgilendirilmesi
MADDE 6 – (1) İşveren, Kanunun 16 ncı maddesinde belirtilen hususlar saklı kalmak kaydı ile çalışanları ve çalışan temsilcilerini, bu Yönetmelikte belirtilen konularda, işyerinde bulunan sağlık ve güvenlikle ilgili riskler ve alınan tedbirler hakkında bilgilendirir.
Çalışanların görüşlerinin alınması ve katılımlarının sağlanması
MADDE 7 – (1) İşveren, bu Yönetmelikte belirtilen konularda Kanunun 18 inci maddesine uygun olarak çalışanların veya çalışan temsilcilerinin görüşlerini alır ve katılımlarını sağlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Uygulama
MADDE 8 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen tedbirler saklı kalmak kaydı ile Bakanlıkça çıkartılan yönetmelikler başta olmak üzere, yürürlükteki ilgili diğer mevzuat hükümleri de uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında yer alan hususlarda açıklayıcı bir hüküm bulunmaması halinde sırasıyla;
a) İlgili Türk standartları,
b) Avrupa standartları,
c) Uluslararası geçerliliği kabul edilen standartlar,
dikkate alınır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 9 – (1) 10/2/2004 tarihli ve 25369 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İşyeri Bina ve Eklentilerinde Alınacak Sağlık ve Güvenlik Önlemlerine İlişkin Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 10 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı yürütür.
EK-1
İŞYERİ BİNA VE EKLENTİLERİNDE UYGULANACAK ASGARİ SAĞLIK VE GÜVENLİK ŞARTLARI
Genel yükümlülük
1 - İşveren, işyerinin ve yapılan işin niteliğinin ve risklerinin gerektirdiği her durumda, bu Ekte belirtilen hususları yerine getirir.
2 – Elektrik, havalandırma ve yangın tesisatıyla ilgili periyodik bakım ve kontroller 25/4/2013 tarihli ve 28628 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği hükümlerine uygun şekilde yapılır.
Binaların yapısı ve dayanıklılığı
3 - İşyeri binaları ile bunlara yapılacak her çeşit ek ve değişiklikler, yapılan işin özelliğine uygun nitelik ve yeterli sağlamlıkta inşa edilir. Binaların dayanımına ilişkin değerlendirmelerde 6/3/2007 tarihli ve 26454 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelikten ve TS 500 standardından yararlanılabilir.
Elektrik tesisatı
4 - Elektrik tesisatı, yangın veya patlama tehlikesi oluşturmayacak şekilde projelendirilip tesis edilir ve çalışanlar doğrudan veya dolaylı temas sonucu kaza riskine karşı korunur.
5 - Elektrik tesisatının projelendirilmesi, kurulması, malzemesinin ve koruyucu cihazlarının seçimi kullanılacak gerilime ve ortam şartlarına uygun olarak yapılır ve bakımı, onarımı, kontrolü ve işletilmesi sağlanır. Bu kapsamda yapılacak testlerde TS HD 60364-4-43 standardı göz önünde bulundurulur ve gerekli kayıtlar tutulur.
6 - Elektrik tesisinin kurulmasında 30/11/2000 tarihli ve 24246 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği, 4/11/1984 tarihli ve 18565 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik İç Tesisleri Yönetmeliği ile 21/8/2001 tarihli ve 24500 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Tesislerinde Topraklamalar Yönetmeliği hükümleri dikkate alınarak gerekli sağlık ve güvenlik tedbirleri alınır.
7 - Patlayıcı ortam oluşması muhtemel olan iş yerlerinde elektrik tesisleri 30/12/2006 tarihli ve 26392 4 üncü Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Muhtemel Patlayıcı Ortamda Kullanılan Teçhizat ve Koruyucu Sistemler İle İlgili Yönetmelik hükümlerine uygun şekilde kurulur.
8 - İşyerinin ana pano ve tali elektrik panolarında seçicilik ilkesine uygun kaçak akım rölesi (artık akım anahtarı) tesis edilir.
9 - Parlayıcı, patlayıcı, tehlikeli ve zararlı maddelerin üretildiği, işlendiği ve depolandığı yerlerde, yüksek bina ve bacalar ile direk veya sivri çıkıntılar gibi yüksek yerler bulunan binalarda, yıldırıma karşı yürürlükteki mevzuatın öngördüğü tedbirler alınır ve tesisler kurulur.
Acil çıkış yolları ve kapıları
10 - İşyerlerindeki bütün acil çıkış yolları ve kapılarının;
a) Doğrudan dışarıya veya güvenli bir alana açılması sağlanır ve önlerinde ya da arkalarında çıkışı önleyecek hiçbir engel bulunmaz.
b) Herhangi bir tehlike durumunda, bütün çalışanların işyerini derhal ve güvenli bir şekilde terk etmelerini mümkün kılacak şekilde tesisi sağlanır. Gerekli durumlarda bu konuyla ilgili planlar hazırlanarak düzenli tatbikatlar yapılır.
c) Sayısı, nitelikleri, boyutları ve yerleri; yapılan işin niteliğine, işyerinin büyüklüğüne, kullanım şekline, işyerinde bulunan ekipmana ve bulunabilecek azami kişi sayısına göre belirlenir. 27/11/2007 tarihli ve 2007/12937 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olması sağlanır.
ç) Acil çıkış kapılarının, acil durumlarda çalışanların hemen ve kolayca açabilecekleri şekilde olması sağlanır. Bu kapılar dışarıya doğru açılır. Acil çıkış kapısı olarak raylı veya döner kapılar kullanılmaz.
d) Acil çıkış yolları ve kapıları ile buralara açılan yol ve kapılarda çıkışı zorlaştıracak hiçbir engel bulunmaması, acil çıkış kapılarının kilitli veya bağlı olmaması sağlanır.
e) Acil çıkış yolları ve kapıları, 23/12/2003 tarihli ve 25325 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Güvenlik ve Sağlık İşaretleri Yönetmeliğine uygun şekilde işaretlenir. İşaretlerin uygun yerlere konulması ve kalıcı olması sağlanır.
f) Aydınlatılması gereken acil çıkış yolları ve kapılarında, elektrik kesilmesi halinde yeterli aydınlatmayı sağlayacak ayrı bir enerji kaynağına bağlı acil aydınlatma sistemi bulundurulur.
Yangınla mücadele
11 - İşyerinin büyüklüğüne, yapılan işin özelliğine, işyerinde bulunan ekipmanlara, kullanılan maddelerin fiziksel ve kimyasal özelliklerine ve işyerinde bulunabilecek azami kişi sayısına göre, işyerinde etkili ve yeterli yangın söndürme ekipmanı ile gerektiğinde yangın detektörleri ve alarm sistemleri bulundurulur.
12 - Yangın söndürme ekipmanları her zaman kullanıma hazır bulundurularak, bu ekipmanların mevzuatın öngördüğü periyotlarda bakımı ve kontrolü yapılır. Yangın söndürme ekipmanları kolay kullanılır nitelikte olur, görünür ve kolay erişilir yerlere konulur ve bu ekipmanların önlerinde engel bulundurulmaz.
13 - Yangın söndürme ekipmanı ve bulunduğu yerler Güvenlik ve Sağlık İşaretleri Yönetmeliğine uygun şekilde işaretlenir. İşaretler uygun yerlere konulur ve bu işaretlerin kalıcı ve görünür olması sağlanır.
14 - İşyerlerinde bağımsız kaçış, çıkış ve merdivenler ile yangınla ilgili bütün özel düzenlemelerin Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olması esastır.
Kapalı işyerlerinin havalandırılması
15 - Kapalı işyerlerinde çalışanların ihtiyaç duyacakları yeterli temiz havanın bulunması sağlanır. Yeterli hava hacminin tespitinde, çalışma yöntemi, çalışan sayısı ve çalışanların yaptıkları iş dikkate alınır.
16 - Çalışma ortamı havasını kirleterek çalışanların sağlığına zarar verebilecek atıkların ve artıkların derhal dışarı atılması sağlanır. Boğucu, zehirli veya tahriş edici gaz ile toz, buğu, duman ve fena kokuları ortam dışına atacak şekil ve nitelikte, genel havalandırma sisteminden ayrı olarak mekanik (cebri) havalandırma sistemi kurulur.
17 - Mekanik havalandırma sistemi kullanıldığında sistemin her zaman çalışır durumda olması sağlanır. Havalandırma sisteminin çalışmaması, iş sağlığı ve güvenliği yönünden tehlikeli ise arızayı bildiren kontrol sistemi tesis edilir. Mekanik ve genel havalandırma sistemlerinin bakım ve onarımları ile uygun filtre kullanım ve değişimleri yıllık olarak yetkili kişilere yaptırılır.
18 - Pasif (suni) havalandırma sistemlerinde hava akımının, çalışanları rahatsız etmeyecek, çalışanların fiziksel ve psikolojik durumlarını olumsuz etkilemeyecek, ani ve yüksek sıcaklık farkı oluşturmayacak şekilde olması sağlanır.
Ortam sıcaklığı
19 - İşyerlerinde termal konfor şartlarının çalışanları rahatsız etmeyecek, çalışanların fiziksel ve psikolojik durumlarını olumsuz etkilemeyecek şekilde olması esastır. Çalışılan ortamın sıcaklığının çalışma şekline ve çalışanların harcadıkları güce uygun olması sağlanır. Dinlenme, bekleme, soyunma yerleri, duş ve tuvaletler, yemekhaneler, kantinler ve ilk yardım odaları kullanım amaçlarına göre yeterli sıcaklıkta bulundurulur. Isıtma ve soğutma amacıyla kullanılan araçlar, çalışanı rahatsız etmeyecek ve kaza riski oluşturmayacak şekilde yerleştirilir, bakım ve kontrolleri yapılır. İşyerlerinde termal konfor şartlarının ölçülmesi ve değerlendirilmesinde TS EN 27243 standardından yararlanılabilir.
20 - Yapılan işin niteliğine göre, sürekli olarak çok sıcak veya çok soğuk bir ortamda çalışılması ve bu durumun değiştirilmemesi zorunlu olunan hallerde, çalışanları fazla sıcak veya soğuktan koruyucu tedbirler alınır.
21 - İşyerinin ve yapılan işin özelliğine göre pencerelerin ve çatı aydınlatmalarının, güneş ışığının olumsuz etkilerini önleyecek şekilde olması sağlanır.
Aydınlatma
22 - İşyerlerinin gün ışığıyla yeter derecede aydınlatılmış olması esastır. İşin konusu veya işyerinin inşa tarzı nedeniyle gün ışığından yeterince yararlanılamayan hallerde yahut gece çalışmalarında, suni ışıkla uygun ve yeterli aydınlatma sağlanır. İşyerlerinin aydınlatmasında TS EN 12464-1: 2013; TS EN 12464-1.2011: 2012; standartları esas alınır.
23 - Çalışma mahalleri ve geçiş yollarındaki aydınlatma sistemleri, çalışanlar için kaza riski oluşturmayacak türde olur ve uygun şekilde yerleştirilir.
24 - Aydınlatma sisteminin devre dışı kalmasının çalışanlar için risk oluşturabileceği yerlerde yeterli aydınlatmayı sağlayacak ayrı bir enerji kaynağına bağlı acil aydınlatma sistemi bulunur.
İşyeri tabanı, duvarları, tavanı ve çatısı
25 - İşyeri, çalışanların fiziksel faaliyetleri, yapılan işlerin niteliği ve termal konfor şartları dikkate alınarak uygun bölümlere ayrılır.
26 - İşyerlerinde, taban döşeme ve kaplamalarının sağlam, kuru ve mümkün olduğu kadar düz, kaymaz ve seviye farkı bulunmayacak bir şekilde olması sağlanır, buralarda tehlikeli eğimler, çukurlar ve engeller bulundurulmaz. Patlayıcı ve tehlikeli maddelerin imal edildiği, işlendiği ve depolandığı işyeri binalarında taban, tavan, duvar ve çatıların Binaların Yangından Korunması Hakkındaki Yönetmelik hükümlerine uygun olması sağlanır.
27 - Taban ve asma kat döşemeleri, üzerine konulacak makine, araç-gereç ve benzeri malzeme ile buralarda bulunabilecek çalışanların ağırlığına dayanabilecek şekilde yapılır.
28 - İşyerlerinde taban döşeme ve kaplamaları, tavan ve duvarlar uygun hijyenik şartları sağlayacak şekilde temizlemeye elverişli ve sağlık ve güvenlik yönünden uygun malzemeden yapılır.
29 - İşyerlerinde bina, avlu, geçit ve ulaşım yollarında ve bunların civarında bulunan saydam veya yarı saydam duvarlar ile özellikle camlı bölmeler, açık bir şekilde işaretlenir, ayrıca güvenli malzemeden yapılır veya çarpma ve kırılmaya karşı korunur.
30 - İşyeri tavanının, yeterli hava hacmini ve havalandırmayı sağlayacak ve sağlık yönünden sakınca meydana getirmeyecek yükseklikte olması esastır.
31 - İşyerlerinin çatıları dayanıklı malzemeden inşa edilir, mevsim şartları dikkate alınarak çalışanları dış etkilerden tamamen koruyacak ve iş sağlığı ve güvenliği yönünden risk oluşturmayacak şekilde yapılır.
32 - Yeterli sağlamlıkta olmayan çatılara çıkılmasına ve buralarda çalışılmasına, güvenli çalışmayı temin edecekekipman sağlanmadan izin verilmez.
Pencereler
33 - İşyerlerinde pencerelerin ve tavan pencerelerinin, güvenli bir şekilde açılır, kapanır ve ayarlanabilir olması sağlanır. Pencereler açık olduklarında çalışanlar için herhangi bir tehlike oluşturmayacak şekilde yerleştirilir. Çalışanları, pencere ve menfezlerden gelen güneş ışığının, ısısının ve hava akımlarının olumsuz etkilerinden koruyacak gerekli tedbirler alınır.
34 - Pencerelerin güvenli bir şekilde temizlenebilir özellikte olması sağlanır. Ayrıca pencerelerin, temizlikekipmanlarının kullanılmasına uygun olması sağlanır veya temizliğini yapanlar ile temizlik sırasında bina içinde ve dışında bulunanlar için tehlike oluşturmayacak araç-gereçler seçilir.
Kapılar ve girişler
35 - Kapı ve girişlerde aşağıda belirtilen esaslara uyulur:
a) Kapı ve girişlerin yerlerinin, sayılarının, boyutlarının ve yapıldıkları malzemelerin, bulundukları oda ve alanların yapısı ile kullanım amacına ve çalışanların rahatça girip çıkmalarına uygun olması sağlanır.
b) Her iki yöne açılabilen kapılar saydam malzemeden yapılır veya bu kapılarda karşı tarafın görünmesini sağlayan saydam kısımlar bulunur.
c) Saydam veya yarı saydam kapıların yüzeyleri çalışanlar için tehlike oluşturmayan güvenli malzemeden yapılır veya kırılmalara karşı korunur. Saydam kapıların üzeri kolayca görünür şekilde işaretlenir.
ç) Raylı kapılarda raydan çıkmayı ve devrilmeyi önleyici güvenlik sistemi bulunur.
d) Yukarı doğru açılan kapılarda aşağı düşmeyi önleyici güvenlik sistemi bulunur.
e) Kaçış yollarında bulunan kapılar, uygun şekilde işaretlenir. Bu kapılar yardım almaksızın her zaman ve her durumda içeriden açılabilir özellikte olur.
f) Araçların kullanıldığı geçit ve kapılar yayaların geçişi için güvenli değilse bu mahallerde yayalar için ayrı geçiş kapıları bulunur. Bu kapılar açıkça işaretlenir ve bu kapıların önlerinde hiçbir engel bulunmaz.
g) Mekanik kapıların çalışanlar için kaza riski taşımayacak şekilde çalışması sağlanır. Bu kapılarda kolay fark edilebilir ve ulaşılabilir acil durdurma cihazları bulunması ve herhangi bir güç kesilmesinde otomatik olarak açılır olmaması durumunda kapıların el ile de açılabilmesi sağlanır.
Ulaşım yolları - tehlikeli alanlar
36 - Merdiven, koridor, geçiş yolu, yükleme yeri ve rampa dâhil bütün yolların, yaya ve araçların güvenli hareketlerini sağlayacak ve yakınlarında çalışanlara tehlike oluşturmayacak şekil ve boyutlarda olması sağlanır. İşyeri içerisindeki erişim yollarının engebeli, çukur, kaygan olmaması sağlanır ve bakımları yapılır.
37 - İşyerinde yayalar tarafından veya malzeme taşımada kullanılan yolların, bulunabilecek azami kullanıcı sayısına ve yapılan işin niteliğine uygun boyutlarda olması sağlanır ve bu yollar açıkça işaretlenir. Malzeme taşınan yollarda yayalar için yeterli güvenlik mesafesi bırakılır.
38 - Araç geçiş yolları ile kapılar, yaya geçiş yolları, koridorlar ve merdivenler arasında yeterli mesafe bulunması sağlanır. Çalışma mahallerinde yapılan iş, kullanılan makine ve malzeme göz önüne alınarak, çalışanların korunması amacıyla araç geçiş yolları açıkça işaretlenir.
39 - Yapılan işin özelliği nedeniyle malzeme veya çalışanların düşme riski bulunan tehlikeli alanlara, görevli olmayan kişilerin girmesi uygun araç ve gereçlerle engellenir. Tehlikeli alanlara girme yetkisi olan kişilerin korunması için uygun tedbirler alınır, bu alanlar açıkça işaretlenir.
40 - Yüksek geçit, platform veya çalışma sahanlıklarının serbest bulunan bütün tarafları ile çalışanların yüksekten düşme riskinin bulunduğu yerlere, düşmelere karşı uygun korkuluklar yapılır. Bu korkuluk ve ara elemanlarının yükseklikleri, dayanımı ve açıklıkları çalışma alanının güvenliğini sağlayacak ve buralardan düşme riskini ortadan kaldıracak nitelikte olur.
Merdivenler
41 - Merdivenlerin; işyerinin büyüklüğüne, yapılan işin özelliğine, işyerinde bulunabilecek azami kişi sayısına göre, ateşe dayanıklı yanmaz malzemeden, sağlam, yeterli genişlik ve eğimde, etrafı düşmelere karşı uygun korkuluklarla çevrili olması sağlanır. Merdivenler, ilgili mevzuatın öngördüğü hükümler esas alınarak sağlık ve güvenlik yönünden risk oluşturmayacak şekilde yapılır.
Yürüyen merdivenler ve bantlar için özel tedbirler
42 - Yürüyen merdiven ve bantların güvenli bir şekilde çalışması ve gerekli güvenlik donanımlarının bulunması sağlanır. Bunlarda kolay fark edilir ve kolay ulaşılır acil durdurma tertibatı bulundurulur.
Yükleme yerleri ve rampalar
43 - Yükleme yerleri ve rampalarının, taşınacak yükün boyutlarına uygun olması, çalışanların düşmesini önleyecek şekilde güvenli olması, bu yerlerde en az bir çıkış yeri bulunması, belirli bir genişliğin üzerinde olan yükleme yerlerinde teknik olarak mümkünse her iki uçta da çıkış yeri bulunması sağlanır.
Çalışma yeri boyutları ve hava hacmi - çalışma yerinde hareket serbestliği
44 - Çalışma yerinin taban alanının, yüksekliğinin ve hava hacminin, çalışanların sağlık ve güvenliklerini riske atmadan işlerini yürütebilmeleri, rahat çalışmaları için, yeterli olması sağlanır. İşyerlerinin hava hacminin hesabı, makine, malzeme ve benzeri tesislerin kapladığı hacimler de dâhil edilerek yapılır.
45 - Çalışanın işini yaptığı yerde rahat hareket edebilmesi için yeterli serbest alan bulunur. İşin özelliği nedeniyle bu mümkün değilse çalışma yerinin yanında serbest hareket edeceği alan olması sağlanır.
Dinlenme yerleri
46 - Yapılan işin özelliği nedeniyle çalışanların sağlığı ve güvenliği açısından gerekli hallerde veya 10 ve daha fazla çalışanın bulunduğu işyerlerinde, uygun bir dinlenme yeri sağlanır. İş aralarında uygun dinlenme imkânı bulunan büro ve benzeri işlerde ayrıca dinlenme yeri aranmaz. İşyerlerinde daha uygun bir yer yoksa gerekli şartların sağlanması şartıyla, yemek yeme yerleri dinlenme yeri olarak kullanılabilir.
47 - Çalışma süresi, işin gereği olarak sık ve düzenli aralıklarla kesiliyorsa ve ayrı bir dinlenme yeri yoksa çalışanların sağlığı ve güvenliği açısından gerekli olan hallerde, bu aralarda çalışanların dinlenebileceği uygun yerler sağlanır.
Yemek yeme yeri
48 - Yemeklerini işyerinde yemek durumunda olan çalışanlar için, rahat yemek yenebilecek nitelik ve genişlikte, uygun termal konfor ve hijyen şartlarını haiz yeteri kadar ekipman ve araç-gereç ile donatılmış yemek yeme yeri sağlanır. İşyerlerinde daha uygun bir yer yoksa gerekli şartların sağlanması şartıyla, dinlenme yerleri yemek yeme yeri olarak kullanılabilir. İşveren, çalışanlarına belirtilen şartları taşımak kaydıyla işyeri dışında yemek imkânı sağlayabilir.
Gebe ve emziren kadınlar
49 - Gebe ve emziren kadınların uzanarak dinlenebilecekleri uygun şartlar sağlanır. 14/7/2004 tarihli ve 25522 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gebe veya Emziren Kadınların Çalıştırılma Şartlarıyla Emzirme Odaları ve Çocuk Bakım Yurtlarına Dair Yönetmelik hükümleri de dikkate alınarak uygun şartlar sağlanır.
Soyunma yeri ve elbise dolabı
50 - İş elbisesi giyme zorunluluğu olan çalışanlar için, yeterli büyüklükte, uygun aydınlatma, havalandırma, termal konfor ve hijyen şartlarını haiz, kadın ve erkek çalışanlar için ayrı ayrı soyunma yerleri sağlanır. Çalışanların soyunma yerleri dışındaki yerlerde giysilerini değiştirmelerine izin verilmez. Soyunma yerlerinin kolayca ulaşılabilir ve yeterli kapasitede olması ve buralarda yeterli sayıda oturma yeri bulunması sağlanır.
51 - Soyunma odalarında her çalışan için çalışma saatleri içinde giysilerini koyabilecekleri yeterli büyüklükte kilitli dolaplar bulundurulur. Nemli, tozlu, kirli, tehlikeli maddeler ile çalışılan yerlerde ve benzeri işlerde iş elbiseleri ile harici elbiselerin ayrı yerlerde saklanabilmesi için yan yana iki bölmeli veya iki ayrı elbise dolabı sağlanır. Soyunma yeri gerekmeyen işyerlerinde çalışanların elbiselerini koyabilecekleri uygun bir yer ayrılır.
Duşlar ve lavabolar
52 - Yapılan işin veya sağlıkla ilgili nedenlerin gerektirmesi halinde veya çalışanların yıkanmalarının temizlenmelerinin gerektiği her durumda, kadın ve erkek çalışanlar için ayrı ayrı sıcak ve soğuk akarsuyu bulunan uygun yıkanma yerleri ve duşlar tesis edilir. Duşlar, çalışanların rahatça yıkanabilecekleri genişlikte, dışarıdan içerisi görünmeyecek, uygun havalandırma, aydınlatma, termal konfor ve hijyen şartları sağlanacak şekilde yapılır.
53 - Duşlar ve lavaboların her zaman çalışanların kullanımına hazır halde olması sağlanır, buralarda gerekli temizlik malzemeleri bulundurulur. Duş veya lavaboların soyunma yerlerinden ayrı yerlerde bulunması durumunda, duş ve lavabolar ile soyunma yerleri arasında kolay bağlantı sağlanır.
54 - Duş tesisi gerektirmeyen işlerde, çalışma yerlerinin ve soyunma odalarının yakınında, gerekiyorsa akar sıcak suyu da olan, lavabolar bulunur. Lavabolar erkek ve kadın çalışanlar için ayrı ayrı yapılır.
Tuvalet ve lavabolar
55 - Çalışma yerlerine, dinlenme odalarına, soyunma yerlerine, duş ve yıkanma yerlerine yakın yerlerde, kadın ve erkek çalışanlar için ayrı ayrı olmak üzere, uygun havalandırma, aydınlatma, termal konfor ve hijyen şartları sağlanacak nitelikte yeterli sayıda tuvalet, lavabolar tesis edilir. Tuvalet ve lavabolarda gerekli temizlik malzemeleri bulundurulur.
56 - Tuvalet ve lavabolar, insan ve çevre sağlığı yönünden risk oluşturmayacak şekilde su depolarına, su geçen yerlere, gıda maddelerinin depolandığı veya işlendiği yerlere uzak şekilde yerleştirilir.
Atık sulara drenaj kanalı
57 - İşyerlerinde atık ve birikinti suların aktığı ve toplandığı yerler, özel veya genel bir kanalizasyona veya fosseptiğe bağlanır ve uygun bir kapak ile örtülür, bu yerlerin çalışılan mahalden yeteri kadar uzakta bulunması sağlanır. Atık su kanalizasyon kotunun kurtarmadığı durumlarda ise cebri olarak drenaj yapılarak taşmanın önlenmesi sağlanmalıdır.
İlkyardım odaları
58 - İşyerinin büyüklüğü, yapılan işin niteliği ve kaza riskine göre, işyerinde bir ya da daha fazla ilk yardım ve acil müdahale odası bulunması sağlanır.
59 - İlkyardım odaları yeterli ilk yardım malzemesi ve ekipmanı ile teçhiz edilir ve buralarda sedyeler kullanıma hazır halde bulundurulur. Bu yerler, Güvenlik ve Sağlık İşaretleri Yönetmeliğine uygun şekilde işaretlenir.
60 - Çalışma şartlarının gerektirdiği her yerde ilkyardım ekipmanları kolay erişilebilir yerlerde bulundurulur, Güvenlik ve Sağlık İşaretleri Yönetmeliğine uygun şekilde işaretlenir. Acil servis adresleri ve telefon numaraları görünür yerlerde bulundurulur.
Engelli çalışanlar
61 - Engelli çalışanların bulunduğu işyerlerinde bu çalışanların durumları dikkate alınarak gerekli düzenleme TS 9111- TS 12460 standartları göz önünde bulundurularak yapılır. Bu düzenleme özellikle engelli çalışanların doğrudan çalıştığı yerlerde ve kullandıkları kapı, geçiş yeri, merdiven, servis araçları, duş, lavabo ve tuvaletlerde yapılır.
Açık alanlardaki çalışmalarda özel önlemler
62 - İşyerindeki açık çalışma yerleri, yollar ve çalışanların kullandığı diğer açık alanlar, yaya ve araç trafiğinin güvenli bir şekilde yapılmasını sağlayacak şekilde düzenlenir. İşyeri sahasındaki ana yollar, tamir, bakım, gözetim ve denetim için kullanılan diğer yollar ile yükleme ve boşaltma yerlerinde, kapılar ve girişler, ulaşım yolları - tehlikeli alanlar, merdivenler, yürüyen merdivenler ve bantlar için özel tedbirler başlıkları altında belirtilen hususlar uygulanır. Ulaşım yolları - tehlikeli alanlar başlığı altında belirtilen hususlar aynı zamanda açık alanlardaki çalışma yerlerinde de uygulanır.
63 - Açık çalışma alanları gün ışığının yeterli olmadığı hallerde uygun şekilde aydınlatılır.
64 - Açık alanda yapılan çalışmalarda riskler değerlendirilerek çalışanlar özellikle;
a) Olumsuz hava şartlarına ve gerekli hallerde cisim düşmelerine,
b) Zararlı düzeyde gürültüden ve gaz, buhar, toz gibi zararlı dış etkilere,
c) Düşme ve kaymalara,
karşı korunur.
65- Açık alanda yapılan çalışmalarda çalışanların, herhangi bir tehlike durumunda işyerini hemen terk etmeleri veya kısa sürede yardım alabilmeleri sağlanır.
Barınma yerleri
66 - Barınma, dinlenme ve sosyal amaçlı kullanılan tesisler, yanıcı olmayan ve kolay tutuşmayan malzemeden inşa edilir. Barınma amacıyla çadır ve branda kullanılmaz. Barınma yerlerinin ısıtılmasında, duman, gaz ve yangın tehlikesine karşı gerekli tedbirler alınır, mangal, maltız, açık ateş vb. kullanılmaz. Bu yerlerde uygun ve yeterli hijyenikşartlar, aydınlatma, havalandırma ve termal konfor şartları sağlanır. Barınma yerlerinde yeterli sayıda tuvalet, lavabo, duş yerleri bulunur. Bu yerlerde temizlik malzemeleri ile üst baş temizliği için gerekli araç-gereç ve makineler sağlanır.
Çalışan konutları
67 - Çalışan konutları, sağlık gereklerine ve teknik şartlara uygun bir şekilde inşa edilir ve bu konutlarda bir konutta bulunması gereken tesisat kurulur ve tertibat bulundurulur. Çalışan konutlarının, aileleri ile birlikte oturan çalışanlar için ayrı ev veya apartman şeklinde olması sağlanır. Bekâr çalışanlara özgü binalarda, kadınlar ve 18 yaşından küçük çocukların, erkeklerin bulunduğu kısım ile bağlantısı olmayan ve birbirinden ayrı özel kısımlarda yatırılmaları sağlanır.
|
15 Temmuz 2013 Pazartesi
SGK mükelleflerine uyarı...aman dikkat ! (kayıt dışı istihdam)
Kayıt dışı istihdam ile ilgili olarak Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile SGK bünyesinde oluşturulan denetim ekipleri bu aydan başlayarak sıkı bir denetim sürecine gireceklerdir. Bununla ilgili olarak mükelleflerin varsa eksiklerini en kısa sürede gidermeleri gerekmektedir.
SGK'sız işçi çalıştırmamak en önemli unsur iken, sgk'lı çalıştırsanız bile ceza alınabilecek bir çok konu bulunmaktadır.
Bunların başında sgk hizmet dökümünün işyerinin görünür bir noktasında asılı durması, işyerinizde asgari ücret uygulandığına dair ilan ve en önemlisi personel özlük dosyaları....İşyerinizdeki her personel için istisnasız oluşturulması gereken bu dosyalar mutlaka hazır hale getirilmeli. Personeliniz ile iş sözleşmesiz çalışma yapmamalısınız.
SGK'sız işçi çalıştırmamak en önemli unsur iken, sgk'lı çalıştırsanız bile ceza alınabilecek bir çok konu bulunmaktadır.
Bunların başında sgk hizmet dökümünün işyerinin görünür bir noktasında asılı durması, işyerinizde asgari ücret uygulandığına dair ilan ve en önemlisi personel özlük dosyaları....İşyerinizdeki her personel için istisnasız oluşturulması gereken bu dosyalar mutlaka hazır hale getirilmeli. Personeliniz ile iş sözleşmesiz çalışma yapmamalısınız.
2013 Yılına Ait Motorlu Taşıtlar Vergisi 2. Taksitinin 31 Temmuz 2013 Çarşamba Günü Akşamına Kadar Ödenmesi Gerekmektedir.
Her yıl Ocak ve Temmuz aylarında iki eşit taksitte ödenen Motorlu Taşıtlar Vergisinin (MTV) 2013 yılına ilişkin ikinci taksitinin ödeme süresi 31 Temmuz 2013 Çarşamba günü sona erecektir.
Ödeme süresinin son günlerinde meydana gelen muhtemel yoğunluktan etkilenmemek için ödemelerin son günlere bırakılmaması gerekmektedir.
Motorlu Taşıtlar Vergisi mükellefleri, 2013 yılı Motorlu Taşıtlar Vergisi ikinci taksitini;
• Kredi kartı ile Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığının internet sayfasında www.gib.gov.tr) yer alan İnternet Vergi Dairesi/Sık Kullanılanlar/Motorlu Taşıtlar Sorgulaması ve Kredi Kartı ile Ödeme bölümüne giriş yapılarak,
• Anlaşmalı bankaların internet bankacılığını kullanarak veya banka şubelerine başvurarak,
• Motorlu Taşıtlar Vergisi yönünden mükellefiyet kaydının bulunduğu Vergi Dairesi Müdürlüğüne veya Motorlu Taşıtlar Vergisini tahsile yetkili diğer Vergi Dairesi Müdürlüklerine başvurarak,
• Yukarıdaki ödeme kanallarının yanında, internet bankacılığı kullanıcısı olmaksızın Denizbank A.Ş., Finansbank A.Ş., Türkiye Garanti Bankası A.Ş., Yapı ve Kredi Bankası A.Ş., Akbank T.A.Ş.’nin internet siteleri üzerinden de söz konusu bankaların kendi kredi kartlarıyla (Söz konusu uygulamanın diğer bankalar tarafından da sağlanması halinde gerekli duyurular ayrıca yapılacaktır.),
ödeme yapabilirler.
Mükellefler, Motorlu Taşıtlar Vergisine ilişkin ayrıntılı bilgi için Vergi İletişim Merkezine (VİMER – 444 0 189) başvurabilirler.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)