Bağlantı : http://archive.ismmmo.org.tr/docs/30_SORUDA_E.pdf
Kaynak : İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası
İÇİNDEKİLER
1)E-fatura yeni bir belge türü müdür?.............................................................................. 2
2)E-fatura uygulaması neler getiriyor?............................................................................. 2
3)E-fatura ve e-defter uygulaması hangi mükellefleri kapsamaktadır? ............................. 2
4)Kapsam dâhilindeki mükellefler hangi alımları ya da satımları için e-fatura
kullanacaklardır?............................................................................................................. 2
5)Belirtilen mükelleflerden hizmet alımı yapanlar e-fatura uygulamasına
kapsamına girecekler midir?............................................................................................ 3
6)Had olarak tespit edilen brüt satış hasılatı hangi kalemleri ihtiva etmektedir? .............. 3
7)Özel hesap dönemine sahip mükellefler hangi yılı dikkate alacaklardır?........................ 3
8)Söz konusu parasal büyüklükleri aşan Kamu kurumları e-fatura uygulamasına
geçecekler midir?............................................................................................................ 3
9)E-fatura uygulamasına geçen mükellefler, her türlü alım-satımlarında sadece
e-fatura mı kullanacaklardır?........................................................................................... 3
10)Zorunluluğa uymayan mükelleflerin karşılaşacakları cezai yaptırım nedir? .................. 4
11)Hangi mükelleflerin e-fatura kullanmak zorunda olduğu nereden öğrenilebilir? .......... 4
12)Belirlenen hadlerin altında kalan mükellefler, talep etmeleri halinde e-fatura
uygulamasından yararlanabilirler mi?.............................................................................. 4
13)Zorunluluk kapsamına giren mükellefler hangi tarihe kadar başvuru yapmak
durumundadırlar?........................................................................................................... 4
14)Başvurular nasıl yapılacaktır? ..................................................................................... 5
15)Başvuru sonrasındaki süreç nasıl işleyecektir? ............................................................ 5
16)Mali mühür alındıktan sonra mükellef yetkilisinin ya da şirket unvanının
değişmesi durumunda ne yapılacaktır?............................................................................ 6
17)E-faturanın muhafaza ve ibraz yükümlülüğü nasıl düzenlenmiştir?.............................. 6
18)E-fatura uygulamasında muhafaza ve ibraz yükümlülüğü açısından mükellefler
nelere dikkat etmelidirler? .............................................................................................. 6
19)E-faturaların mükelleflerin kendi bilgi işlem sistemlerinde saklanması zorunlu mudur? 6
20)E-fatura ve e-defter uygulaması ile vergi incelemelerinde değişiklik arz edecek
hususlar nelerdir? ........................................................................................................... 7
21)E-fatura sistemine geçilmesinde bilgi teknolojisi uygulamaları açısından
seçenekler nelerdir?........................................................................................................ 7
22)E-defter uygulamasına geçmek için şartlar nelerdir? ................................................... 7
23)E-defter kullanıma ilişkin başvuru nasıl yapılacaktır? .................................................. 8
24)Defterler hem elektronik ortamda hem de kâğıt ortamında tutulabilir mi? ................. 8
25)E-defter uygulamasında tasdik işlemi nasıl öngörülmüştür? ........................................ 9
26)Aylık onay işlemi ilgili aya kadar olan bütün kayıtları mı içerecektir?........................... 9
27)Yıl içinde e-defter uygulamasına geçen mükellefler diğer defterlerini
ne yapacaklardır?............................................................................................................ 9
28)E-defterlerin muhafaza ve ibrazı nasıl olacaktır? ......................................................... 10
29)E-defterler nerede muhafaza edilecektir? ................................................................... 10
30)E-fatura ve e-defter uygulamalarına yönelik olarak detaylı bilgi alınabilecek
yasal mevzuat ve resmi internet adresleri nelerdir? ......................................................... 102
30 SORUDA E- FATURA VE E-DEFTER UYGULAMASI
1) E-fatura yeni bir belge türü müdür?
Hayır.Kâğıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahiptir. Dolayısıyla aynı mal
veya hizmet satışı işleminde hem kâğıt faturanın hem de elektronik faturanın
bir arada düzenlenmesi mümkün değildir.
2) E-fatura uygulaması neler getiriyor?
E-fatura uygulamasından yararlanan kullanıcılar; sistemde kayıtlı
kullanıcılara e-fatura gönderebilir, sistemde kayıtlı kullanıcılarda e-fatura
alabilir ve söz konusu e-faturalarını bilgisayar ortamında muhafaza ederek
istendiğinde ibraz edebilirler.
3) E-fatura ve e-defter uygulaması hangi mükellefleri kapsamaktadır?
Kapsam dâhil indeki mükellefler 2 başlık altında toplanabilir.
a) 4.12.2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni
yağ lisansına sahip olanlar ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan
mükelleflerden 31.12.2011 tarihi itibariyle asgari 25 Milyon TL brüt satış
hasılatına sahip olanlar.
b) 6.6.2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı
listedeki malları imal, inşa veya ithal edenler ile bunlardan 2011 takvim
yılında mal alan mükelleflerden 31.12.2011 tarihi itibariyle asgari 10 Milyon
TL brüt satış hasılatına sahip olanlar.
4) Kapsam dâhilindeki mükellefler hangi alımları ya da satımları için e-fatura
kullanacaklardır?
5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip
olan mükelleflerden 2011 takvim yılı içinde mal alışı yapanlar, satın aldıkları
malın türüne, fiyatına, miktarına veya herhangi bir özelliğine bakılmaksızın,
2011 yılı gelir tablolarındaki brüt satış hasılatı rakamları 25 Milyon TL veya
daha yüksek ise elektronik fatura ve elektronik defter uygulamalarına dâhil
olacaklardır. Lisans sahibi mükelleflerden alış yapanların, madeni yağ
sektöründe veya başka bir sektörde faaliyet göstermesi zorunluluk
karşısındaki durumlarını etkilememektedir. Aynı şekilde; 4760 sayılı Özel
Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları imal, inşa veya ithal
eden mükelleflerden 2011 takvim yılı içinde mal alışı yapanlar, satın aldıkları
malın türüne, fiyatına, miktarına veya herhangi bir özelliğine bakılmaksızın
2011 yılı gelir tablolarındaki brüt satış hasılatı rakamları 10 Milyon TL veya
daha yüksek ise elektronik fatura ve elektronik defter uygulamalarına dahil
olacaklardır. Bu kapsamda alış yapanların tütün, alkol, kolalı gazozlar
sektörlerinde veya başka sektörlerde faaliyet göstermesi zorunluluk
karşısındaki durumlarını etkilememektedir. 3
5) Belirtilen mükelleflerden hizmet alımı yapanlar e-fatura uygulamasına
kapsamına girecekler midir?
Hayır. Madeni yağ lisansına sahip olan ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi
Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları imal, inşa veya ithal eden
mükelleflerden sadece mal alışları bulunan mükellefler Genel Tebliğ
kapsamında elektronik fatura ve elektronik defter uygulamalarına dâhil
olacaklardır. Hizmet alımları kapsam dâhilinde değildir.
6) Had olarak tespit edilen brüt satış hasılatı hangi kalemleri ihtiva
etmektedir?
Mükellefler brüt satış hasılatlarının hesaplanmasında, sadece madeni yağ,
tütün, alkol veya kolalı gazoz satışları değil gelir tablosunda yer alan bütün
satışları gösteren brüt satış hasılatına göre zorunluluk kapsamına alınacaktır.
7) Özel hesap dönemine sahip mükellefler hangi yılı dikkate alacaklardır?
Özel hesap dönemine sahip mükellefler brüt satış hasılatlarının
hesaplanmasında 2011 takvim yılında sona eren özel hesap dönemi brüt satış
hasılatını dikkate alacaklardır.
8) Söz konusu parasal büyüklükleri aşan Kamu kurumları e-fatura
uygulamasına geçecekler midir?
10.12.2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa
ekli cetvellerde yer alan idare, kurum ve kuruluşlar ile iktisadi kamu
kuruluşlarının elektronik fatura uygulamasından yararlanma ve elektronik
defter tutma zorunluluğu bulunmamaktadır.
9) E-fatura uygulamasına geçen mükellefler, her türlü alım-satımlarında
sadece e-fatura mı kullanacaklardır?
Hayır. Sadece e-fatura uygulamasından yararlanan mükelleflerin birbirlerine
yapmış oldukları mal teslimi veya hizmet ifaları için e-fatura düzenlemeleri
zorunludur. E-fatura kullanmak zorunda olan mükellefler; nihai tüketicilere
ya da e-fatura kullanmayan mükelleflere kâğıt fatura düzenlemeye devam
edeceklerdir. 4
10)Zorunluluğa uymayan mükelleflerin karşılaşacakları cezai yaptırım nedir?
Getirilen zorunluluklara uymayanlar hakkında, Vergi Usul Kanununun ceza
hükümleri uygulanır. E-fatura uygulamasına dâhil olma zorunluluğu getirilen
mükellefler elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan diğer mükelleflere
kâğıt ortamında fatura düzenleyemezler; düzenlemeleri halinde kâğıt
ortamında düzenlenen bu faturalar hiç düzenlenmemiş sayılır ve Vergi Usul
Kanunu’nun 353 üncü maddesi uyarınca, 190 TL’den az olmamak üzere,
düzenlenmediği kabul edilen fatura tutarının %10’u oranında özel usulsüzlük
cezası kesilir. Bu nedenden dolayı kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı
her bir tespit için 9.400 TL’yi, bir takvim yılı içinde ise 94.000 TL’yi aşamaz.
Ayrıca e-fatura uygulaması kapsamında, e-fatura alması gerekirken kâğıt
fatura kabul eden mükelleflerin, ilgili vergi mevzuatı hükümleri çerçevesinde
bahse konu KDV’yi indirim konusu yapamayacakları ve kâğıt faturada yer
alan tutarı gider yazamayacakları tabiidir.
11)Hangi mükelleflerin e-fatura kullanmak zorunda olduğu nereden
öğrenilebilir?
Söz konusu güncel liste, www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanacaktır. E-fatura uygulamasından yararlanan mükellefler fatura
düzenlemeden önce muhatabın www.efatura.gov.tr internet adresinde yer
alan kayıtlı kullanıcı listesine kayıtlı olup olmadığını kontrol edecekler, kayıtlı
kullanıcı ise elektronik fatura, kayıtlı kullanıcı değilse kağıt fatura
düzenleyeceklerdir.
12)Belirlenen hadlerin altında kalan mükellefler, talep etmeleri halinde
e-fatura uygulamasından yararlanabilirler mi?
Evet. Belirlenen mükelleflerden mal veya hizmet alan ve tespit edilen
hadlerin altında kalan mükelleflerin de istemeleri halinde elektronik defter ve
elektronik fatura uygulamalarından yararlanabilecekleri tabiidir.
13)Zorunluluk kapsamına giren mükellefler hangi tarihe kadar başvuru
yapmak durumundadırlar?
Bu kapsamdaki mükelleflerin e-fatura uygulamasına 2013 takvim yılı
içerisinde geçmeleri zorunludur. Gelir İdaresi Başkanlığı'na başvurulması için
son tarih 1 Eylül 2013’tür. E-defter uygulamasına ise kapsa dâhilindeki
mükellefler tarafından 2014 takvim yılı içerisinde geçilmesi zorunludur. Gelir
İdaresi Başkanlığı'na başvurulması için son tarih 1 Eylül 2014’tür.5
14) Başvurular nasıl yapılacaktır?
Uygulama kapsamındaki mükelleflerin yerine getirmeleri gereken işlemler
sırası ile şu şekildedir;
a) http://www.efatura.gov.tr/ internet adresinde yer alan "e-fatura
Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi" doldurularak yetkili kişi veya
kişiler tarafından imzalanacaktır,
b) Tüzel kişi mükellefler için "Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi
Taahhütnamesi" doldurularak yetkili kişi veya kişiler tarafından
imzalanacaktır,
c) Gerçek kişi mükelleflerin 15.1.2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza
Kanunu hükümleri çerçevesinde üretilen nitelikli elektronik sertifikaya sahip
olmaları.
Uygulamadan yararlanmak isteyen mükellefler aşağıda yer alan belgeler ile
Gelir İdaresi Başkanlığı’na yazılı olarak başvuruda bulunacaktır.
a) "e-Fatura Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi" nin imzalı aslı,
b) Tüzel kişi mükellefler tarafından "Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi
Taahhütnamesi" nin imzalı aslı,
c) Şirket kuruluş sözleşmesi Ticaret Sicil Gazetesinde 1.10.2003 tarihinden
önce yayımlanmış ise ilgili ticaret sicil gazetesinin noter onaylı örneği veya
aslının getirilmesi halinde Başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi,
(Sonradan unvan değişikliği yapılması halinde en son unvanın ilan edildiği
ticaret sicil gazetesinin noter onaylı örneği veya aslının getirilmesi halinde
Başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi.)
d) Başvuru formuna tüzel kişi mükelleflerin adına imza atan kişi veya kişilerin
yetkili olduğunu gösteren noter onaylı imza sirküleri örneği veya aslının
getirilmesi halinde Başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi.
15) Başvuru sonrasındaki süreç nasıl işleyecektir?
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yapılan değerlendirme sonrasında
başvuruları uygun bulunan gerçek kişi mükelleflerin kullanıcı hesapları
Başkanlıkça tanımlanacak ve aktive edilecektir. Başkanlık tarafından yapılan
değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan tüzel kişi
mükelleflerden Mali Mühürlerinin temini işlemlerini yerine getirenlerin
kullanıcı hesapları Başkanlıkça tanımlanacak ve aktive edilecektir. Bu
işlemlerin tamamlanmasının ardından kullanıcı hesabı aracılığı ile e-fatura
gönderme ve/veya alma işlemleri gerçekleştirilebilecektir.6
16) Mali mühür alındıktan sonra mükellef yetkilisinin ya da şirket unvanının
değişmesi durumunda ne yapılacaktır?
Mali Mühürün, kurumun bildirilen yetkili veya yetkililerinin kontrolü altında
kullanılması, yetkili kişi veya kişilerin değişmesi halinde de yeni yetkili veya
yetkililerin derhal belirlenmesi ve bunlara ait bilgilerin Başkanlıkça
belirlenecek yöntemlerle bildirilmesi zorunludur. Tüzel kişilerin ve diğer
kurumların herhangi bir nedenle unvanlarının değişmesi halinde, eski unvanı
barındıran sertifikaları geçerliliğini kaybedeceğinden, unvan değişikliğini
izleyen 15 gün içerisinde yeni unvanına uygun sertifika başvurusu yapması
gerekmektedir.
17) E-faturanın muhafaza ve ibraz yükümlülüğü nasıl düzenlenmiştir?
Mükellefin, elektronik fatura gönderip alma işlemini özel entegrasyon izni
alan mükelleflere ait bilgi işlem sistemi vasıtasıyla gerçekleştirmesi,
muhafaza ve ibraz ödevlerini ortadan kaldırmaz. E-fatura gönderip alma
işleminde kullanılan bilgi işlem sistemi yazılım ve donanım alt yapısının
Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının
geçerli olduğu yerlerde bulunması zorunludur.
18) E-fatura uygulamasında muhafaza ve ibraz yükümlülüğü açısından
mükellefler nelere dikkat etmelidirler?
Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü, arşivlenen faturaların doğruluğuna,
bütünlüğüne ve değişmezliğine ilişkin olan her türlü elektronik kayıt ve veri,
veritabanı dosyası, saklama ortamı ile doğrulama ve görüntüleme araçlarının
tümünü kapsamakta olup, e-faturalara istendiğinde kolaylıkla erişebilmeyi,
anlaşılabilir ve eksiksiz bir biçimde görüntüleyebilmeyi ve faturaların
okunabilir kâğıt baskılarını üretebilmeyi sağlayacak biçimde yerine
getirilmelidir.
19) E-faturaların mükelleflerin kendi bilgi işlem sistemlerinde saklanması
zorunlu mudur?
Mükelleflere ait elektronik faturaların yine mükelleflere ait bilgi işlem
sistemlerinde saklanması esas olup üçüncü kişiler nezdinde de elektronik
saklama yapılabilecektir. Başka mükelleflerden elektronik saklama
hizmetinin alınması mükelleflerin elektronik faturalarının muhafaza ve ibraz
sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Elektronik faturaların muhafazasının
Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının
geçerli olduğu yerlerde yapılması zorunludur. Bu zorunluluk yurt dışında
ikincil bir arşivleme yapılmasına engel teşkil etmez.7
20) E-fatura ve e-defter uygulaması ile vergi incelemelerinde değişiklik arz
edecek hususlar nelerdir?
Gelir İdaresi Başkanlığı, gerek görmesi halinde uygulamadan yararlanan
mükelleflerin bilgi işlem sistemini/sistemlerini denetleme yetkisine sahiptir.
Bu denetimler sırasında mükellefler, gerekli her türlü imkânı (uygun donanım
ve yazılımlar, terminallere ulaşım izinleri ve uzman personel gibi) sağlamak
zorundadır. Mükellefler, bilgi işlem sistemini/sistemlerini oluşturan yazılım,
donanım, dosya, dokümantasyon ve diğer unsurları, hiçbir şekilde kısmen
veya tamamen vergi inceleme elemanlarının ve Başkanlıkça görevlendirilecek
personelin erişimini ve denetimini engelleyecek bir sözleşme veya lisansa
konu edemez.
21) E-fatura sistemine geçilmesinde bilgi teknolojisi uygulamaları açısından
seçenekler nelerdir?
E-fatura uygulaması kapsamında fatura oluşturma, gönderme ve alma
işlemleri;
a) Bilgi işlem sistemlerinin e-fatura uygulamasına entegre edilmesi yoluyla veya
(yeterli bilgi teknolojisi altyapısına sahip olan kurumlar için)
b) E-fatura uygulamasına ait temel fonksiyonların internet üzerinden genel
kullanımını sağlamak amacı ile oluşturulan ve http://www.efatura.gov.tr/
internet adresinde hizmete sunulan e-fatura portalı aracılığıyla (yeterli bilgi
teknolojisi altyapısına sahip olmayan kurumlar için) ya da Özel entegratör
vasıtasıyla gerçekleştirilebilir.
22)E-defter uygulamasına geçmek için şartlar nelerdir?
a) Gerçek kişi mükelleflerin 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu hükümleri
çerçevesinde üretilen nitelikli elektronik sertifikaya sahip olmaları,
b) Tüzel kişi mükelleflerin 397 ve 421 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğlerinde yer alan belirlemeler çerçevesinde e-fatura uygulamasından
yararlanma iznine sahip olması ve bu çerçevede Mali Mühür temin etmiş
olması,
c) Elektronik defter tutulması, kaydedilmesi, onaylanması, saklanması ve
ibrazında kullanılacak yazılımın uyumluluk onayı almış bir yazılım olması.8
23)E-defter kullanıma ilişkin başvuru nasıl yapılacaktır?
Başvurular www.edefter.gov.tr internet sitesinde belirtilen Başkanlık veya
Genel Müdürlük adresine yazılı olarak yapılacaktır. Talep edilen bilgi ve
belgeler şunlardır;
a) www.edefter.gov.tr internet adresinde yer alan "Elektronik Defter
Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi" nin imzalı aslı,
b) Tüzel kişiler için başvuru formunu imzalayan kişi veya kişilerin yetkili
olduğunu gösteren şirket imza sirkülerinin noter tasdikli örneği (e-fatura
uygulamasından yararlanmaya başlayan ve imza sirkülerinde herhangi bir
değişiklik bulunmayan mükellefler için bu şart aranmayacaktır.),
c) Elektronik defterlerin oluşturulması sırasında, bu konuda uyumluluk onayı
alınmış bir yazılımın kullanılması durumunda söz konusu yazılım hakkında
yazılımın adı, sürüm numarası gibi mükellef kullanımına özgü bilgiler,
ç) Uyumluluk onayı almamış bir yazılım kullanılmak istenmesi durumunda, 1
sıra numaralı Elektronik Defter Genel Tebliğinin "3.2 Yazılımların Uyumluluk
Onayı" başlıklı bölümünde belirtilen belge ve bilgiler.
24)Defterler hem elektronik ortamda hem de kâğıt ortamında tutulabilir mi?
Hayır. Defterlerini elektronik defter biçiminde tutmaya başlayanlar, söz
konusu defterlerini kâğıt ortamında tutamazlar. Kâğıt ortamında tutulan
defterler için geçerli olan kurallar (süre, cezai yaptırımlar, vb.) e-defterler için
de geçerlidir. Elektronik defter tutanlar, elektronik defterlere ait kayıtların
bozulması, silinmesi, zarar görmesi, işlem görememesi halleri ile olağanüstü
durumların meydana gelmesi halinde, durumu on beş gün içinde Başkanlığa
bildirmek ve kayıtları nasıl tamamlayacağına ilişkin ayrıntılı bir plan sunmak
zorundadır. Elektronik defter tutanlar, elektronik defterlerini oluşturdukları
ve muhafaza ettikleri bilgi işlem sistemlerinin haczedilmesi veya bu
sistemlere yetkili mercilerce el konulması halinde, durumu en geç üç iş günü
içerisinde Gelir İdaresi Başkanlığı’na bildirmek zorundadır.9
25)E-defter uygulamasında tasdik işlemi nasıl öngörülmüştür?
Elektronik defter tutma sürecinde hesap döneminin ilk ayının beratının
alınması açılış onayı, son ayının beratının alınması ise kapanış onayı yerine
geçer.
a) Gerçek kişiler elektronik defterlerini, ilgili olduğu ayı takip eden ayın son
gününe kadar (Aralık ayına ilişkin defterler gelir vergisi beyannamesinin
verilme süresinin sonuna kadar) kendilerine ait güvenli elektronik imza ile
imzalar.
b) Tüzel kişiler elektronik defterlerini, ilgili olduğu ayı takip eden ayın son
gününe kadar (Hesap döneminin son ayına ait defterler kurumlar vergisi
beyannamesinin verilme süresi sonuna kadar) kendilerine ait mali mühür ile
onaylar.
c) İmzalı veya mühürlü defterler için berat dosyaları oluşturulur ve bu
dosyalar Elektronik Defter Uygulaması aracılığı ile Başkanlığın onayına
sunulur.
ç) Başkanlık mali mührünü de içeren beratlar elektronik defter tutanlar
tarafından indirilerek istenildiğinde ibraz edilmek üzere ilgili olduğu
elektronik defterler ile birlikte muhafaza edilir.
26)Aylık onay işlemi ilgili aya kadar olan bütün kayıtları mı içerecektir?
Hayır. Aylık dönem, sadece onaya sunulan ayın defter kayıtlarını ifade
etmekte olup, önceki aylara ait kayıtları içermez. Ancak, hesap dönemi veya
takvim yılı içinde, defterlerini elektronik ortamda oluşturmaya başlayanlar,
izleyen ilk ayda oluşturacakları elektronik defterlerde, ilgili hesap döneminin
başından içinde bulundukları döneme kadar gerçekleştirilen tüm kayıtlara yer
vereceklerdir.
27)Yıl içinde e-defter uygulamasına geçen mükellefler diğer defterlerini ne
yapacaklardır?
E- defter tutmaya başladıkları tarih itibarıyla eski defterlerine kapanış tasdiki
yaptıracaklar ve genel hükümler çerçevesinde muhafaza edeceklerdir.10
28)E-defterlerin muhafaza ve ibrazı nasıl olacaktır?
Elektronik defterler, istenildiğinde ibraz edilmek üzere ilgili olduğu beratları
ile birlikte muhafaza edilmek zorundadır. Defterlerini elektronik ortamında
tutanlar, elektronik defterlerini ve ilgili beratlarını vergi kanunları, Türk
Ticaret Kanunu ve diğer düzenlemelerde yer alan süreler dâhilinde elektronik,
manyetik veya optik ortamlarda muhafaza ve istenildiğinde elektronik,
manyetik veya optik araçlar vasıtasıyla eksiksiz ve okunabilir şekilde ibraz
etmekle yükümlüdür. Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü, elektronik defterlerin
ve beratların doğruluğuna, bütünlüğüne ve değişmezliğine ilişkin olan her
türlü elektronik kayıt ve veri, (elektronik imza ve mali mühür değerleri dâhil)
veri tabanı dosyası, saklama ortamı ile doğrulama ve görüntüleme
araçlarının tümünü kapsamakta olup, elektronik defterlere istenildiğinde
kolaylıkla erişebilmeyi, anlaşılabilir ve eksiksiz bir biçimde görüntüleyebilmeyi
ve okunabilir kâğıt baskılarını üretebilmeyi sağlayacak biçimde yerine
getirilmelidir.
29)E-defterler nerede muhafaza edilecektir?
Elektronik defterler ve beratların elektronik defter izni verilenlerin kendilerine
ait bilgi işlem sistemlerinde muhafaza edilmesi mecburi olup, üçüncü kişiler
nezdinde ya da yurt dışında muhafaza işlemi Başkanlık ve Genel Müdürlük
açısından herhangi bir hüküm ifade etmemektedir. Muhafaza
yükümlülüğünün Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye
Cumhuriyeti kanunlarının geçerli olduğu yerlerde yerine getirilmesi
zorunludur.
30)E-fatura ve e-defter uygulamalarına yönelik olarak detaylı bilgi alınabilecek
yasal mevzuat ve resmi internet adresleri nelerdir?
Konuya ilişkin olarak; 397, 416, 421, 424 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğleri, 1 sıra numaralı Elektronik Defter Genel Tebliği ve Vergi Usul
Kanunu Sirküleri 58 / 2013.03’de detaylı açıklamalar bulunmaktadır. Ek
olarak; www.efatura.gov.tr ve www.edefter.gov.tr internet adreslerinde
uygulamaya yönelik açıklamalar yapılmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder